SEO

Sådan undgår du at tabe kampen på Google, når Mobile First ruller ud - mobiloptimer nu!

Jonas Venning Larsen d. 12. september 2017

Google har i længere tid været ved at rulle deres Mobile First indeksering ud. Nu lurer et større skift lige rundt om hjørnet, og optimerer man ikke sit website til mobilen, har man på forhånd tabt kampen om placeringer i Googles søgeresultater. Det er derfor for alvor tid til at tage stilling til sin sides mobilversion.

En undersøgelse fra 2017 udarbejdet af BrightEdge viser, at 57% af alle søgninger bliver foretaget fra mobiler og tablets. Det er derfor ren logik fra Googles side at tage udgangspunkt i den enhed, de fleste brugere anvender. Googles overordnede formål er at levere de mest relevante søgeresultater sammen med den bedste brugeroplevelse. Ved at lancere Mobile First indekseringen tvinges alle websites således til at levere en brugervenlig og optimeret mobilversion.

Hvad betyder Mobile First?

Google er ved at skabe en komplet Mobile First søgeindeksering, hvilket betyder, at Google vil rangere deres søgeresultater baseret på mobilversionen – også selvom søgeresultaterne vises fra en desktop. Dit websites rangering vil altså i fremtiden primært afhænge af indholdet på din websites mobilversion. Vi har tidligere beskrevet, hvordan Google opdelte deres indeksering i 2, men nu vil de altså fremadrettet kun anvende Mobile First indekseringen.

Hvorfor skal man mobiloptimere nu?

Skiftet til Mobile First indekseringen er lige om hjørnet – nogle eksperter gætter på, at vi kommer til at se et større skift allerede omkring årsskiftet. Derfor er det særdeles vigtigt, at du er forberedt, når Google ruller indekseringen helt ud. Du kan nemlig miste vigtige placeringer i søgeresultaterne, hvilket kan have store konsekvenser for din bundlinje. Du skal mobiloptimere nu, fordi:

  • Google er allerede begyndt at rulle Mobile First indekseringen ud – så begynd hellere mobiloptimeringen nu end senere, så du undgår at blive ramt af dårligere placeringer på Google. Du har dermed større chance for at beholde dine gode placeringer i søgeresultaterne, og med lidt snilde kan de endda forbedres.
  • Du har mulighed for at komme foran dine konkurrenter i søgeresultaterne, som endnu ikke har mobiloptimeret deres website.
  • Brugere anvender i stigende grad mobilen, når de søger på Google. Derfor er det vigtigt, at de får en god brugeroplevelse. Dette kan ligeledes bidrage til en højere dwell time. Dwell time er den tid, de besøgende anvender på din side ud fra enkelte søgeord, hvilket har direkte indflydelse på din sides rangering i søgeresultaterne.
  • Kunderne starter ofte med at søge på mobilen, inden de beslutter sig for et køb. Ifølge FDIH E-handelsanalyse bliver hele 39% af alle varer søgt frem via mobilen. Så på trods af at e-handel på mobilen måske kan synes lav for nogle virksomheder, er det altså på mobilen, at mange købsprocesser starter.
  • Ved at mobiloptimere dit website giver du brugerne den bedst mulige oplevelse, hvorfor du med stor sandsynlig både vil kunne se en stigning i mobiltrafik og konverteringsrate. Det er derfor også meget at vinde fra det nye Mobile First indeks.

Mobile First er allerede sat i værk

Google er allerede i gang med at teste Mobile First indekseringen, hvor Google crawler nogle websites på mobilversionen i stedet for den “normale” desktop version, som ellers har været den primære indeksering hidtil. Mange af disse hjemmesider er i dag slet ikke klar over, at de faktisk bliver crawlet på deres mobilversion af Google og ikke på deres desktopversion.

Hvad skal man være opmærksom på, når man mobiloptimerer sit website?

Måske har du allerede en mobilversion med et responsivt design. Det er ikke nødvendigvis nok når skiftet sker, da fokus vil være på brugeroplevelsen, og ikke kun at dit website er mobiloptimeret. Har du slet ikke en mobilversion af dit website, så er dette vigtigere end nogensinde før.

Vis alt content til mobilversionen

Mange skjuler content på deres mobilversion, da for meget tekst kan være uoverskueligt på en mindre skærm og påvirke brugeroplevelsen. Dette bliver et problem, når Google crawler mobilversionen, da gode og fyldestgørende tekster giver bedre resultater i søgemaskinerne. Derfor må du sørge for at vise alt indhold til mobilversionen. Dog er det stadig vigtigt, at du har øje for brugervenligheden, ellers risikerer du, at brugerne hurtigt forlader din side igen. Du kan i fremtiden vælge at skjule noget af mobilversionens tekst ved at anvende en accordion-funktion, der kan udvide sidens uddybende tekster. På den måde er det fulde indhold stadig på siden, men din side er overskuelig med et tilpasset content. Skjult content har hidtil haft mindre værdi i søgeresultaterne, men Google er opmærksomme på, at dette bliver et problem, når de skifter til Mobile First indekseringen. Man kan derfor regne med, at den skjulte tekst i fremtiden vil blive vægtet højere, da udvidet indhold er mere meningsfuldt for brugervenligheden på mobilversioner end på desktopversioner.

Dit websites dwell time har betydning for sidens rangering

Brugervenlighed skal være i fokus, da Google også vil vurdere din placering i søgemaskinerne ud fra sidens dwell time. Dwell time betyder, den tid brugerne befinder sig på en side ud fra enkelte søgeord. Søges der eksempelvis på “sorte støvler”, og der kun bliver brugt få sekunder på din side inden der bliver trykket tilbage til søgeresultaterne, vil Google vurdere, at brugerne ikke finder tilfredsstillende værdi på siden i forhold til søgeordene. Det er ikke kun indholdet, der kan afgøre din sides dwell time, da brugere ofte vil anvende mindre tid på din side, hvis de finder den udfordrende, forvirrende eller langsom. Derfor har selve brugervenligheden på din mobilversion også direkte indvirkning på sidens rangering i søgeordene.

Mobilversionens hastighed er nu endnu vigtigere

Google har annonceret, at de nu inkluderer hastighed som rangeringsfaktor i deres kommende Mobile First indeksering. Det vil sige, at mobilversioner med højere hastighed vil blive prioriteret over sider med lavere hastighed i søgeresultaterne. Har du en side med en god hastighed, kan du altså være med i konkurrencen om placeringer i søgeresultaterne. Hastigheden har derfor ikke kun indvirkning på sidens dwell time som beskrevet herover, men Google går faktisk direkte ind og måler og sammenligner på hastigheden alene. Så har du før tænkt, at hastigheden af din mobilversion er mindre relevant, så bør du tænke dig om en ekstra gang.

Yderligere har hastigheden af din mobilversion også indflydelse på dine konverteringer. En undersøgelse foretaget af Aberdeen Group viser, at for hvert sekund din side bruger på at loade, falder antallet af konverteringer med 7%, og brugertilfredsheden falder med 16%. Din side skal kunne loade på under to sekunder –  53% af alle besøgende forlader en side igen, hvis der går mere tre sekunder. Er du i tvivl om din mobilversions hastighed, så har bl.a. Google udviklet et værktøj, hvor du kan måle den – de kommer tilmed med forslag til optimeringer heraf.

Opdater title tags og metabeskrivelser til mobilen

Herudover skal du være opmærksom på længden af din sides title tags og metabeskrivelser. Det er vigtigt at opdatere disse, så deres fulde længde ses i søgeresultatet fra mobilen – længden her er nemlig kortere end på desktopversionen. Title tags til mobilversioner må fylde cirka 65 tegn (487 px) og metabeskrivelserne må cirka fylde 120 tegn (757 px) for at være tilpasset mobile enheder. Er du i tvivl om længden på dine title tags og metabeskrivelser, kan du tjekke dem vores metatjekker.

Pop-up funktioner kan dække for sidens indhold

Yderligere er det vigtigt at genoverveje din sides eventuelle pop-up funktioner. Disse funktioner er langt mere påtrængende på mobile enheder, end de er på en større desktop skærm. Disse kan derfor stå i vejen for brugervenlighed, men faktisk også være i vejen for, hvordan Google læser din side. Har du pop-ups på din side, kan du risikere, at Google åbner og læser disse pop-ups før andet relevant indhold. Dette kan undgås ved at sætte en forsinkelse på dine pop-ups, så den underliggende tekst læses først. Men overvej deres nødvendighed i forhold til brugeroplevelsen.

Hvorfor skal man tage stilling til Mobile First?

Hvis du ikke tager stilling til en optimeret mobilversion, ender du med at miste chancen for enten at beholde eller opnå gode placeringer i Googles søgeresultater. Google vil favorisere en god mobiloptimeret hjemmeside med et responsivt design, god hastighed og rigt content sammenlignet med et website med en mindre vellykket mobilversion. Er du ikke forberedt, når Google ruller Mobile First helt ud, har du altså tabt på forhånd. Du vil miste placeringer i søgeresultaterne, og du vil bruge tid og ressourcer på at genvinde disse. Skiftet til Mobile First indekseringen lurer lige rundt om hjørnet, og det er derfor tid til at optimere din mobilversion nu!


Hos Conversio er vi specialister i online markedsføring, og vi står klar til at hjælpe dig med forberedelsen på Mobile First indekseringen. Vi tilbyder dig bl.a. en GRATIS SEO analyse, hvor vi kan konkretisere optimeringspotentialet for din hjemmesides organiske trafik – også på mobilversionen!

Kontakt os i dag på +45 70 666 500 eller [email protected] for at høre mere, eller bestil en gratis og uforpligtende analyse direkte i linket herover.

Head of SEO, Partner
Jonas Venning Larsen
Jonas er Conversios ekspert inden for teknisk SEO, organic search og digital analyse.
[email protected]