Google Marketing Live 2019 – Hold på hat og briller

Head of Paid Search
Udgivet
Kategori
Google Ads
Længde
6 min.

Indholdsfortegnelse

Du har måske hørt, at Google har afholdt Google Marketing Live 2019. Men hvis du ikke lige har haft tid til at sætte dig ind i de nyheder, de kom med, har vi gjort det lidt nemmere for dig. Vi har nemlig samlet de vigtigste nyheder, som inkluderer alt lige fra Smart Bidding til nye muligheder for opbygning af målgrupper. Fælles for alle nyhederne er, at de bliver udrullet af Google i løbet af 2019, så det gælder om at have udkig efter de nye funktioner.

Ændringer for Smart Bidding

Machine learning dukker op mange steder efterhånden. Egentligt betyder det, at computere finder bestemte mønstre i data og tager beslutninger ud fra disse data. Når du bruger Smart Bidding, er det netop machine learning, der bestemmer hvor meget, der skal bydes. Der kom til Google Marketing Live 2019 flere nyheder i forbindelse med Smart Bidding, som du kan læse om herunder.

Den nye dreng i Smart Bidding-klassen

Google er kommet med en ny Smart Bidding strategi, der har fokus på konverteringsværdien i stedet for selve antallet af konverteringer, som maximize conversions har som fokus. Maximize conversion value-strategien går altså efter at opnå den største konverteringsværdi inden for dit budget. Denne nye budstrategi bliver absolut spændende at teste af, når den bliver tilgængelig.

Sæt konverteringsmål på kampagneniveau

Fremover vil du kunne opsætte konverteringsmål for hver enkelt kampagne og altså ikke kun på konto-niveau, som det har været hidtil. Dette er en kæmpe fordel for dig, hvis du fx har en kampagne, hvor målet er at opnå downloads af en PDF og en anden kampagne, hvis mål er at få brugerne til at kontakte dig og din virksomhed. Du kan altså tilføje individuelle mål til dine kampagner, så konverteringsbaserede Smart Bidding-strategier og din konverteringsrapportering ved præcist, hvad der tæller som en konvertering for dig.

Seasonality justeringer og Smart Bidding

Baseret på dit eget sæsonhjul – oversigten over hvornår du holder udsalg m.m. – vil det snart være muligt at finjustere ift. seasonality. Det betyder, at du snart vil kunne skemalægge justeringer ift. dine promoveringer og tilbud, så der kan tages højde for de mange ekstra konverteringer – men du kan kun bruge det, hvis du bruger konverteringsbaserede budstrategier. Black Friday er et godt eksempel. Her har de fleste webshops rekordmange salg over en meget kort periode, hvilket kan give Google et forvrænget billede af dine konverteringer og dermed påvirke Smart Bidding i en uønsket retning. Men når du informerer Google Ads om det, så går denne sæsonbetonede periode ikke ind og ”ødelægger” dine data fremadrettet. Dette bliver med andre ord et meget brugbart værktøj fremover.

Conversion value rules

Værdiregler giver dig mulighed for at værdisætte dine konverteringshandlinger. Det kommer du til at kunne gøre ud fra forskellige karakteristika som f.eks. enhed, lokation og målgruppe.

Ændringer for kampagnetyper

Til Google Marketing Live 2019 blev der både annonceret justeringer på de eksisterende kampagnetyper, men der blev også præsenteret helt nye kampagnetyper. Google kan som sædvanligt lide at bibeholde lidt af mystikken, så det er endnu ikke meget information, der er kommet ud omkring de forskellige nyheder. Herunder har vi listet de mange nye muligheder, som Google Ads snart vil rulle ud.

  • App-kampagner er hidtil blevet vist på Search, GDN, YouTube, AdMob og Google Play, men vil nu også blive vist på YouTubes home feed og in-stream video inventory.
  • Dybe links i apps bliver nu muligt, så du også kan linke til specifikke undersider i din app.
  • Local Campaigns vises på søgenetværket, YouTube, Google Maps og Displaynetværket og skal hjælpe med at få besøgende i fysiske butikker. Det nye ved disse kampagner er, at der er en chance for, at annoncerne vil blive vist, når brugerne laver ruteplanlægning i nærheden af din fysiske butik.
  • Discovery Ads er karruselannoncer, hvor du kan tilføje forskellig tekst og produktbilleder. Google vil derefter teste og optimere, så de bedst performende kombinationer vises. Discovery Ads skulle blive lanceret i løbet af året og kan vises på YouTube home feed, Gmail-promoveringer og sociale faner samt Google Discover på mobil, indholdsfeed og Googles side.
  • Showcase Shopping Ads er Shoppingannoncer, hvor der vises mere end ét billede. Showcase Shoppingannoncer henvender sig mest til brugere, der endnu ikke har bestemt sig for et produkt, men som gerne vil inspireres af lignede produkter. Du kan derfor ramme brugerne højere oppe i købstragten. Det nye ved disse annoncer er, at annoncerne nu også vil blive vist i Googles billedresultater, YouTube og Google Discover.
  • Shoppingkampagner vil fremover også kunne vises på YouTube og Google Discover. Vi har skrevet et helt blogindlæg om ændringerne i Shopping, som du kan læse her.
  • Google Shopping Actions er Shoppingannoncer fra detailhandlen, der gør det muligt for brugerne at bestille produkter gennem Googles universelle check-out via Google Shopping Actions-programmet. Annoncerne kan allerede blive vist på Google Assistant og Søgenetværket, men vil blive udvidet til også at blive vist i Googles billedresultater og på YouTube.
  • Gallery Ads bliver en mere kreativ måde at lave searchannoncer på. Ligesom Discovery Ads bliver billederne vist som karrusel, men Gallery Ads vil blive vist i toppen af søgeresultaterne. Med Gallery Ads bliver annoncerne vist præcist, når der søges på søgeord for det pågældende produkt eller den pågældende service. Der kan tilføjes 4-8 billeder, en tagline på 70 tegn til hvert billede og op til tre overskrifter.
  • YouTube bumper machine er et nyt værktøj, der kan lave de korte bumper-videoer på 6 sekunder, hvis du har en video, der er 90 sekunder eller kortere. Hvis videoerne ikke er helt, som du vil have dem, har du også selv mulighed for at rette dem til. Denne funktion bliver især vigtig for de mange virksomheder, som gerne vil lave mere videoannoncering, men som måske ikke har de vilde ressourcer.
  • Audience expansion tool er stort set det samme som lookalike målgrupper, som du måske kender fra Facebook. Hvis du har en målgruppe, der fungerer virkelig godt, vil du kunne lave en ny målgruppe, der ligner og opfører sig som den målgruppe.

De 2 målgrupper bliver til 1

Der er som sådan ikke kommet en ny målgruppe, men to målgrupper er blevet forenet, hvilket faktisk giver rigtig god mening i dette tilfælde.

Custom Audiences bliver en helt ny målgruppe, hvor custom affinity og custom intent bliver forenet. Custom affinity var målgruppen, hvor du kunne målrette mod en specifik interesse og custom intent var målgruppen, hvor du kunne målrette mod personer, der udviste interesse for et bestemt produkt. Nu vil du altså både kunne målrette mod brugere, der er interesserede i én bestemt type produkter og ud fra deres interesser under custom audiences.

Skal vi tage dig med på rejsen?

Som nævnt er det ikke nemt at gennemskue, hvornår alle de nye ændringer udrulles for os danske annoncører. Hos Conversio holder vi derfor øjne og ører åbne, så vi hurtigt kan tage action på ændringerne, efterhånden som de bliver tilgængelige.

Vil du gerne ordentligt i gang med Google Ads, inden alle de nye ændringer kommer til Danmark, så kan du altid kontakte os og få en god snak om dine muligheder. Vi kan fanges på tlf. 70 66 65 00 eller skriv en mail til [email protected].

KILDER:

  1. Google Marketing Live 2019 Livestream
  2. Wordstream.com
  3. Searchengineland.com

Har du spørgsmål til digital marketing?

Du er altid velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål vdr. digital marketing.

Johannes Helleland
Johannes Helleland

Client Director, Partner