Google Data Studio – hvad er det, og hvordan bruger du det?

Udgivet
Kategori
Google Analytics
Længde
6 min.

Indholdsfortegnelse

Hvis du ikke allerede bruger data til at måle på din forretningsindsatser, er det bare om at komme i gang. Og det kan faktisk kun gå for langsomt. 

Vil du have mest mulig succes med din forretning, kommer vi ikke udenom, at du bliver nødt til at kigge på data. Data er ikke noget, alle finder lige spændende. Nogle synes det er for tungt at bakse rundt med. De forstår ikke rigtig tallene, og det får oftest folk til helt at opgive. 

Det er dog sådan, at tal og data er alfa og omega, når det kommer til at få mest mulig succes med din forretning. Holder du øje med data, kan du nemlig hele tiden finpudse og justere din marketingindsats. 

Dog er det oftest et problem at indhente alt det data, du skal bruge, fordi du skal ind mange forskellige steder for at finde det. Det kan betyde, at du i farten kan komme til at glemme at kigge ind i bestemte data, som du derfor ikke får særlig meget ud af. 

Og det er der ingen, der vil. 

Der findes et værktøj, der samler dine data ét sted: Google Data Studio (GDS). Det hjælper dig med at skabe det ultimative overblik over dine data fra de forskellige kanaler. I dette blogindlæg kommer vi omkring Google Data Studio og fordelene ved det, samt hvilke sektioner du bør have på dit GDS-dashboard. 

Hvad er Google Data Studio?

Google Data Studio er et online værktøj, der hjælper dig med at holde overblik over dine data. Det kan udarbejde rapporter og visualiseringer med data trukket fra en lang række (20 for at være helt præcis) standard Google-connectors. Dette kunne fx være Search Console, Analytics, Ads, Sheets osv.

Med Google Data Studio sparer du en masse tid, fordi du nemt kan oprette, læse og dele rapporter på kort tid med andre. Derudover er GDS meget brugervenligt at benytte. Det er kort sagt en simpel platform, du kan bruge til at forklare komplekse data.  

Download skabelon til Google Data Studio

Hvis du gerne vil hurtigt i gang med Google Data Studio, har vi gjort det endnu nemmere for dig. Vi har nemlig udarbejdet en skabelon til e-commerce, som du kan downloade. Det gør det både hurtigt, nemt og smertefrit, hvis du gerne vil igang med Google Data Studio allerede i dag.

Nemt at opsætte og måle performance nemt at udbygge

Når du skal måle performance i GDS, er det opsat på den måde, at performance måles op på en periode ift. til en anden. Hvilke parametre, der skal måles på, er op til dig selv at definere. 

Du skal dog ikke bekymre dig det er meget nemt at sætte op. Skulle der dog alligevel være en ko på isen ift. til det ene eller andet, så kan du finde en introduktion til Google Data Studio på Googles hjemmeside. 

De klassiske diagrammer, du kender fra fx Google Sheet, finder du også i Data Studio. Disse kan selvfølgelig tilpasses ift. farver osv., så det matcher din virksomheds egne farver. 

Data Studio er som sagt nemt at sætte op og komme i gang med de standardfunktioner, der findes. Og det er jo i og for sig dejligt, for det betyder at flere kan være med. 

Men har du lyst til at udbygge dit Data Studio, er det også en mulighed, du nemt kan benytte dig af. I Google Sheet kan du lave mange flere custom-elementer, hvis du har brug for det. Data Studio giver mulighed for at lave dine egne formler og beregninger ligesom du kender det fra Google Sheets. 

Vi oplever oftest, at man bruger Google Sheets som Connector, hvis man i forvejen har et Sheet, som automatisk bliver opdateret med supporterende nøgletal fra andre grene af forretningen. Det kunne eksempelvis være tilpassede beregninger om kundeservice, faktureret beløb kontra ikke-faktureret, indkøbspriser osv.

Foruden Googles egne standard-connectors kan du faktisk også tilknytte andre 3. parts connectors. Det kunne fx være, så du kan trække tal fra Facebook Ads, Snapchat Ads, Pinterest Ads osv. Det er igen smart, så du faktisk kun skal et eneste sted hen og tjekke dine data. På den måde er du også sikker på, at du ikke misser nogle vigtige data undervejs. Dog skal du være opmærksom på, at 3. parts connectors ikke nødvendigvis er gratis som Googles egne. 

Google Data Studio til e-commerce og B2B 

Hvad end du arbejder med e-commerce eller B2B, er Google Data Studio et uundværligt værktøj i hverdagen. 

Nedenfor giver vi 3 forslag til e-commerce og B2B, om hvilke sektioner til dine dashboards du bør have. Der findes selvfølgelig et hav af muligheder, så du kan tilpasse det til netop dine behov. Men er du helt på herrens mark, får du her vores forslag til sektioner, du bør overveje at have med. 

3 Google Data Studio dashboard-sektioner for e-commerce 

Overordnet trafik

Du bør som minimum have sektion på dit dashboard, der er dedikeret til din hjemmesides overordnede trafik. Her vil du få vist din trafik på tværs af alle landingssider. Det kan være værdifuldt fx at se, hvilke måneder du får mest trafik, da dette oftest vil være i de perioder, hvor du måske skal lægge et ekstra fokus på din side. 

Salgs- og shoppingadfærd

Denne sektion kan give dig værdifuld indsigt i dine salgstal og kunders shoppingadfærd. Hvilke produkter bliver købt og i hvilke mængder, gennemsnitsprisen, Basket-to-Detail raten, Buy-to-Detail raten osv.
Ved aktivt at arbejde med en sådan sektion på dit GDS-dashboard, kan du holde styr på dine salgstal og tilegne dig mere viden om kunders shoppingadfærd. Du ved derfor mere om, hvad der er dine kunders favoritter – og måske du også opdager nogle faldgrupper, hvis mange fx springer fra i kurven eller lignende. 

Facebook-kampagner

I denne sektion holder du styr på data over dine Facebook-kampagner. Fx hvor mange penge bruger du, hvor mange eksponeringer får du ud af det og hvor mange klikker på dine kampagner. 

Det kan give dig indsigt i, om du bør skrue op eller ned for dit budget, og om du overhovedet får noget ud af dine anstrengelser. Gør du ikke, kan det være, du skal overveje en anden strategi eller om indholdet i dine kampagner engagerer godt nok. Du kan derfor nemt finjustere din indsats til det bedre, når du hele tiden kan følge med i den. 

3 Google Data Studio dashboard-sektioner for B2B 

Overordnet trafik

Ligesom e-commerce bør du som B2B-virksomhed også have en sektion på dit Data Studio-dashboard, der fokuserer på den overordnede trafik på tværs af landingssider, blogindlæg osv. Det giver dig et godt overbliksbillede af, hvor meget trafik du får ind på hvilke sider i hvilke måneder. Det kan derfor være med til at give dig hint om, hvor og hvornår du skal lægge dit største fokus på siden, eller i hvert fald holde ekstra godt øje med det. 

Pay-Per-Click (PPC)

Det er også en god idé at have en sektion af dit dashboard, der fokuserer på PPC – altså Pay-Per-Click. Du kan selv definere, hvilken betalt annonce-type, du vil trække data fra. Det kunne fx være data fra Google Ads, Display-annoncer eller Facebook-annoncer. Du kan få vist data ift. dato og en specifik kampagne, og så kan du sammenligne dine kampagner over tid for at se, hvordan de hver især performer. 

Organisk trafik 

Denne sektion minder måske meget om sektionen for ‘Overordnet trafik’, men denne vil i stedet give dig det fulde overblik over din sides organiske trafik. Her kan du se, hvor meget organisk trafik, du får, og hvordan denne ændres over tid. 

På den måde kan du holde styr på trafikken, der kommer fra de organiske søgeresultater, ind på dine landingssider eller blogindlæg, og måske vurdere, om dit fokus også ligger på de sider eller blogindlæg, som får stor trafik. 

Vil du vide mere?

Er du blevet bidt af Google Data Studio, og er du interesseret i at vide mere om, hvordan du kan bruge det i din virksomhed? Tøv ikke med at ringe til os på 70 666 500 eller send en mail til [email protected]

Har du spørgsmål til digital marketing?

Du er altid velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål vdr. digital marketing.

Johannes Helleland
Johannes Helleland

Client Director, Partner