Google bøjer nu reglerne for dine Shoppingannoncer | Conversio
Google Shopping

Google bøjer nu reglerne for dine Shoppingannoncer

Simon Høedt Frimann
Simon Høedt Frimann

Update (d. 10 oktober, 2019):

Google annoncerede, de ville ændre kravene til GTIN/EAN i produktfeeds for Google Shopping. På deres blog blev det præsenteret som, at GTIN/EAN-numre ikke ville være obligatoriske fremadrettet.

Googles har endnu ikke implementeret ændringer, som de har beskrevet dem, så det er stadig et krav at man skal bruge GTIN/EAN-numre.

Dine produkter vil derfor stadig være afviste, hvis du ikke har GTIN/EAN-numre i dit feed.

Google beskriver GTIN som obligatoriske ”… for alle nye produkter med et GTIN/EAN, der er tildelt af producenten”, hvilket tyder på, at reglerne for GTIN/EAN ikke har ændret sig markant.

Du kan læse mere om de konkrete krav til GTIN/EAN her.

 

Fremtiden for Google Shopping

Det har været et krav siden 2019, at du skal have GTIN-numre på dine produkter i dit produktfeed.

Google har nu slækket på disse krav, og det kan både være en god ting og en dårlig ting.

 

Mist ikke din trafik til konkurrenterne

Fra den 30. september 2019 er det ikke længere et krav, at du har unikke produkt-id’er (UPI-værdier) på dine produkter i dit feed. UPI’er inkluderer GTIN-værdier, MPN-værdier eller brandnavne. Disse parametre har indtil nu været et afgørende aspekt for overhovedet at kunne få dine produkter i dit feed godkendt til annoncering.

Men snart vil dine produkter altså ikke længere blive afvist pga. manglende UPI’er.

Men der er som altid en hage – dine produkter vil nemlig i stedet blive nedprioriteret ift. andre produkter, som gør brug af UPI’er. Så hvis din konkurrent sælger samme produkt og samtidig bruger korrekte UPI’er, så vil din konkurrents produkt blive prioriteret over dit.

I hvilken grad og hvor stor en effekt det vil have, ved vi ikke endnu, men vores Google-specialister følger udviklingen tæt, så vores kunders Shoppingkampagner performer så godt som muligt.

 

Vores anbefaling: Lad være med at slække i dit feed

Reelt bør det ikke have den store betydning. Du skulle have UPI’er før ændringen, og du bør stadig prioritere at få UPI’er i dit feed, så du er sikret eksponeringer, samt at din Shoppingperformance ikke daler.

Vi ved endnu ikke, i hvilken grad produkter uden UPI’er vil blive nedprioriteret, men vi forventer, det kan have store konsekvenser for, hvor meget dine produkter eksponeres på Google Shopping.

I vores optik vil det ikke ændre på de kvalitetskrav, vi selv stiller til en optimal shoppingkampagne, for her skal vores kunders produktfeed selvfølgelig sørge for, at produkterne kan blive vist i alle relevante søgninger.

Vi vil stadig klart anbefale, at du inkluderer UPI’er i dit produktfeed, så du er sikret maksimal eksponering og dermed større muligheder for salg.

Sidder du stadig med spørgsmål om UPI’er eller andet ift. dit Shoppingfeed, så tag fat i os på 70 666 500 eller på [email protected], så skal vi nok hjælpe dig videre.

Klar til at blive en del af Conversio?

Bliv ringet op af en vores rådgivere - det er helt gratis og uforpligtende