Google Ads ændrer på opkaldsrapportering | Conversio
Google AdWords

Google Ads ændrer på opkaldsrapportering – Hvad skal du gøre?

Simon Høedt Frimann
Simon Høedt Frimann

Du har sikkert som mange andre modtaget en mail fra Google, hvor de annoncerer ændringer for opkaldsrapportering i Google Ads.

I 2018 blev der lanceret, at du kunne have opkaldsrapportering på kontoniveau, som du kunne bruge i stedet for på annonce- eller udvidelsesniveau.

Google vil dog fra den 9. september 2019 fjerne muligheden opkaldsrapportering på annonce- og udvidelsesniveau, så du kun kan bruge opkaldsrapportering på kontoniveau.

Opkaldsrapportering giver dig bl.a. følgende indsigter og muligheder:

 

  • Hvor lang tid dine opkald varer
  • Hvor de kommer fra
  • Start- og sluttidspunkt
  • Spore opkald som konverteringer

 

Opkaldsrapportering aktiveres automatisk på kontoniveau den 9. september 2019. Hvis du allerede har opkaldsrapportering aktiveret, og du gerne vil spore dette, så behøver du ikke at foretage dig noget.

Men hvis du ikke vil have opkaldsrapportering aktiveret, så skal du logge ind i Google Ads-konto og slå opkaldsrapportering fra under ”Opkaldsrapportering” inden den 9. september 2019.

 

Hvilke fordele giver det?

Det er meget nemmere at checke, om man sporer opkaldsrapportering på kontoen uden at skulle gennemgå alle annoncer og udvidelser individuelt. Som annoncør undgår man derfor fejl, hvis man ikke har slået opkaldsrapportering til på enkelte annoncer og udvidelser.

 

Hvilke ulemper er der så?

Hvis du har forskellige opkaldskonverteringsmål på tværs af din konto, så er denne ændring ikke ideel for dig. Opkaldsrapportering bliver nemlig samlet på kontoniveau, så alle dine forskellige opkaldskonverteringsmål vil blive ensrettet.

Dette vil dog ikke være et problem for langt de fleste annoncører, da der sjældent differentieres mellem opkaldskonverteringsmål.

 

Hvad betyder det så for dig?

Ændringen vil højst sandsynligt ikke gøre en forskel for dig. Det største problem vil opstå for konti, hvor man differentierer mellem opkaldsmål på forskellige annoncer og udvidelser. Denne mulighed fjernes desværre, så man kun har ensartede mål på kontoniveau.

Men langt de fleste konti har et mål for opkald, og dette vil stadig fungere fremadrettet.

Vi tager hånd om vores kunders konti og aktiverer eller deaktiverer alt efter deres behov. Du behøver derfor ikke foretaget sig noget i forbindelse med denne ændring.

Hvis du har spørgsmål til processen, eller om du skal aktivere opkaldssporing, så kan du kontakte os. Ring på +45 70 666 500 eller skriv til os på [email protected].

Klar til at blive en del af Conversio?

Bliv ringet op af en vores rådgivere - det er helt gratis og uforpligtende