Gør din webshop klar til årets julehandel

Julehandlen på nettet udgør over 20 % af julesalget. Dermed bliver mere end hver 5. julegave købt på nettet i 2014. Julehandlen er den vigtigste sæson for webshops og kan være afgørende for, hvorvidt det bliver et godt eller skidt år. Prognoserne tegner godt, da hver tredje webshop venter mere end 10 % højere omsætning i julen 2014 end året før.
Udover et godt salg, giver julehandlen også mulighed for at opbygge nye kunderelationer og skaffe nye kunder, som kommer igen – også efter julen. Følg disse råd for at få julesalget sikkert i hus.
1. Prisjustering
Tænk over, om priserne på jule-relevante varer skal justeres. Skal varen være prisførende, på niveau med markedet eller med høj avance? Og hvor skal de nye priser markedsføres henne? Her er det en god idé at kigge på sidste års julehandel. Hvilke produkter solgte godt, og hvor meget? Opbyg din lagerbeholdning efter dette, samtidig med at du holder øje med nye trends og tendenser på markedet.
2. Vær fælles om målet
Målet for julesalget skal kommunikeres til hele virksomheden. Det gælder alt fra omsætning til kundeservicemål. Så får alle en forståelse for, hvor vigtig julehandlen er, og det vil sikre, at alle medarbejdere gør deres bedste for at nå målet. Lav evt. en intern konkurrence, og vis dagens resultater løbende. Det skaber god kampånd og synliggør, hvor langt shoppen er i forhold til målet.
3. God service
Prisen er ikke altid den afgørende faktor, når forbrugerne skal vælge webshop. Servicen er til gengæld essentiel for, at kunderne er trygge og tilfredse både før, under og efter et køber. Giv klar besked til kunden om de services, du tilbyder. Det kan være mulighed for gaveindpakning eller at kunne sende pakken til andre – også i udlandet. Desuden er en god returpolitik vigtig, når der handles julegaver til andre.
4. Klar besked om bestillingsfrist
Vær opmærksom på dine distributørers leveringsfrister. Hvis du synes, at fristen er lige lovlig tidlig, kan du undersøge mulighederne for at benytte en alternativ distributør. Husk at kommunikere klart ud til kunden, hvornår julegaverne senest skal købes, for at de kan nå at ligge under træet juleaften. Dét er god service.
5. Markedsføring
Markedsføring i julesæsonen er ekstraordinært svært og dyrt, da samtlige detailhandlere kæmper om forbrugerens pengepung. Selvfølgelig skal webshoppen SEO- og SEM-optimeres, men vær opmærksom på priserne for SEM. Der er særlig rift om pladsen op til jul, og det koster. Når du planlægger julens markedsføring, så sørg for to ting: At de kunder, som handler hos jer inden julesæsonen, også køber julegaver hos jer, og at de kunder, som køber hos jer i julesæsonen, også kommer igen efter jul.
Har du brug for hjælp til at gøre din webshop klar til julesalget, er du velkommen til at kontakte os i Conversio. Rigtig god julehandel!
Har du spørgsmål til digital marketing?
Du er altid velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål vdr. digital marketing.
