GA4 erstatter Universal Analytics - men hvad er forskellen?

20
.
April
2022
Skrevet af:

D. 16 marts 2023 udmeldte Google, at de pr. 1 juli 2023 ikke længere behandler data, som bliver sendt til GA3-konti, også kendt som Google Universal Analytics, så Google Analytics 4 (GA4) erstatter Universal. Det betyder, at der ikke længere behandles data i Universal Analytics efter denne dato.

Det får måske dit hoved til at fyldes med spørgsmål. Hvad er GA4? Hvad er forskellen på de to? Og hvad får skiftet af betydning for mig?

Alt det får du svar på i dette blogindlæg, så der er ingen grund til panik. Selvom udfasning først sker i 2023, er der en god grund til allerede at gå i gang med forberedelserne nu. Vi anbefaler, at du allerede nu, faktisk inden d. 1 juli 20223, får oprettet en GA4-konto. Det skal du, så du får indsamlet mest muligt historisk data, da det ikke er muligt at flytte data fra GA3 til GA4. Denne dataindsamling kan køre sideløbende med Universal Analytics. På den måder er du forkant og fuldstændig klar, når GA3 for alvor stopper i 2023.

Hvad er Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) er Googles nyeste version af Analytics, som kom i 2020. Dengang skrev vi et blogindlæg om det nye Google Analytics 4, der giver en god gennemgang af, hvad GA4 er samt de 3 største ændringer. Men her får du en hurtig opsummering.

GA4 måler på baggrund af en event-/hændelsesbaseret struktur og er bedre gearet til en fremtid, der er cookie-fri. På den måde værner Google mere, om brugernes privatliv fordi det ikke længere er muligt at måle vha. cookies. Derudover kan du i GA4 have flere datakilder i samme ejendom, og så bruger GA4 i højere grad machine learning, der indsamler og bearbejder data på tværs af kanaler, fx trafik på hjemmesiden, Google Ads, YouTube osv.

Alt dette gør, at det bl.a. bliver nemmere at forudse kundeadfærd, giver et bedre billede af de kanaler, der konverterer og bedre kan spore brugerne på tværs af enheder. Med GA4 er der altså mange fordele, du kan udnytte.  

Hvad er forskellen på de to?

Der er i virkeligheden stor forskel på GA3 og GA4. GA4 har nemlig en helt nydesignet interface og nye rapporteringsmuligheder, der gør det markant anderledes at arbejde med end, hvad du måske er vant til fra Universal Analytics.

I dette blogindlæg vil vi beskrive de største forskelle/forbedringer, du finder i GA4, men der findes selvfølgelig mange flere. I dette blogindlæg kan du grave dybere ned i forskellene mellem GA3 og GA4.

Cookies og privatliv

Den gamle indsamling af cookies og GDPR-restriktionerne går ikke helt hånd i hånd. I dag skal brugerne nemlig give tilladelse til, om du må indsamle deres data, eller hvilke data du må indsamle gennem cookies.

GA4 fokuserer meget mere på cookies og privatliv. Derfor hjælper GA4 dig med overholde GDPR-reglerne, når du skal indsamle persondata. Du får nemlig mere kontrol over, hvilke personlige data, der indsamles, så du altid overholder både nuværende og fremtidig lovgivning.

Hændelsestracking

GA4 måler i større grad på baggrund af hændelser, da det bliver sværere og sværere at måle på data indsamlet gennem cookies. Derfor har Google også fokuseret på at gøre det nemt at opsætte nye hændelser samt tilføje brugerdefinerede parametre til dem.

Når du opretter en ny GA4-ejendom, behøver du ikke længere opsætte hændelser manuelt. I GA4 følger der nemlig en række prækonfigurerede hændelser med ejendommen, fx videoafspilninger, klik, downloads osv.

Derudover skal du være opmærksom på, at data fra din hændelsestracking som default er sat til 2 måneders opbevaring. Vil du gerne opbevare dataene i længere tid, kan du ændre dette til fx 14 måneder. Dette er vigtigt at gøre, så du ikke lige pludselige står og mangler datene.

Machine Learning

Machine learning er i virkeligheden GA4s rygrad. Det betyder, at GA4 nemt kan tilpasse sig en fremtid med eller uden cookies eller andre identifiers, og så får du en forbedret dataindsigt - særligt ift. kundeadfærd.

I GA4 vil du nemlig kunne se trends og tendens i dine data. Dette kunne fx omhandle popularitet på specifikke produkter, så du kan se, hvilke produkter dine kunder bedst kan lide. Derudover er det også muligt at opnå indsigt, hvor stor en omsætning du kan forvente fra forskellige målgrupper.

Med disse indsigter kan du fx bedre beslutte, hvor og hvordan dine marketingkroner skal bruges. Fx ville det være muligt for dig at pushe dine mest populære produkter gennem annoncer fordi du gennem GA4 ved, hvilke der rent faktisk er størst efterspørgsel på.

Hvad skiftet betyder for dig

Når Google vælger at udfase Universal Analytics, som mange bruger, får det selvfølgelig en kæmpe betydning for dem, der bruger GA3. Man skal vænne sig til at bruge et helt nyt interface, og det kan godt tage noget tid.

Derudover er det vigtigt at få sat en GA4-konto med den rette tracking op allerede nu, så du kan indsamle den nødvendige data, du skal bruge til at sammenligne med i 2023. Hvis du altså har et mål, om at kunne sammenligne dine data med fx samme måned sidste år. Når deadline for udfasningen af Universal Analytics er d. 1 juli 2023, hvor GA3 stopper med at indsamle yderligere data, er datoen for hvornår du skal have opsat din GA4-konto d. 1 juli 2022, hvis du ønsker at kunne sammenligne data.

Grunden til, at du skal opsætte en ny GA4-konto er, at det ikke er muligt at overføre dine Universal Analytics-data til GA4. Derfor er den eneste måde at opnå sammenlignelige data ved at opsætte en GA4-konto med den rette tracking på hændelser fra Google Tag Manager, som i princippet indsamler de samme data som din GA3-konto.

Vil du vide mere?

I Conversio er vi allerede nu igang med det nødvendige arbejde ift. GA4. Så føler du dig stadig lidt usikker på, hvordan du skal håndtere skiftet til GA? Eller er du i tvivl om, hvordan du opretter en ny GA4-konto? Så må du ikke tøve med at kontakte os. Det er altid bedst at være på forkant med sådanne ting. Ring til os på tlf. 70 666 500 eller send en mail til hello@conversio.dk, så skal vi nok hjælpe dig med det hele.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere om emnet, eller står med konkrete udfordringer.
Jonas Venning Larsen
Head of SEO, Partner
jonas@conversio.dk+45 70 666 515
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tak for din tilmelding af vores nyhedsbrev
Noget gik galt - prøv igen