Marketing

Den ultimative 101-guide til Facebook-annoncering og organiske posts

Mathilde F. Christensen d. 15. januar 2020

Indholdsfortegnelse

Facebook startede i sin tid som et sted, hvor du kunne connecte med dine venner, studiekammerater eller tidligere nabo. Her blev konstant delt alle mulige mere eller mindre interessante opdateringer fra folks hverdag.

Med tiden har Facebook udviklet sig til mere at være et sted, hvor folk bliver opdateret på dagens ”Breaking News”, eller hvor man tagger sine kammerater i sjove memes. Det er også her, hvor både store og især små virksomheder har mulighed for at skabe en relation til deres målgruppe; hvor der kan deles både organiske posts med de nyeste produkter, der lige er ankommet til butikken eller den næste give away, som brugerne kan tilmelde sig.

Udover de organiske posts kan virksomheder også annoncere på Facebook, hvor der målrettes efter brugerne ud fra de oplysninger, som folk selv har givet Facebook via deres Facebookprofil.

I det her indlæg vil jeg tage dig hele vejen igennem: ”Hvad kan jeg som virksomhed bruge Facebook til?”, så du kan komme i gang med at udvide din virksomheds kendskab og størrelse via Facebook.

En god Facebookside er første skridt

Først og fremmest skal du have oprettet en Facebookside til din virksomhed. Hvis du ikke allerede har sådan én, opretter du den hurtigt og enkelt ved at logge ind på din egen Facebookprofil og gå til ”Sider”, som du finder i menuen til venstre.
Vær opmærksom på, at du vælger den rigtige kategori, når du opretter din Facebookside.
Når du har valgt den, tager Facebook dig videre igennem hele opsætningen af din Facebookside.

Conversio Facebookprofil

Gør din Facebookside indbydende og tilgængelig

Når din side er oprettet, er det vigtigt at få den gjort lidt lækker og indbydende for dine besøgende – så her får du lidt gode råd til, hvordan din Facebookside kommer allerbedst fra start.

1.     Facebooksidens URL skal være personlig

Når du opretter din Facebookside, får den blot en autogenereret URL. Det er vigtigt, at du tilpasser den, så linket til din Facebookside bliver mere personligt og genkendeligt.
Når du ændrer URL’en, forbedrer du samtidig også placeringen af din Facebookside både ved søgninger på Facebook samt i diverse andre søgemaskiner.

2.     Vælg det rigtige navn til Facebooksiden

Det er vigtigt, at du får valgt det helt rigtige navn til din Facebookside. Først og fremmest skal navnet være let genkendeligt for din målgruppe, så de ved, hvem du er, når de søger på Facebook.
Derudover er det værd at tage med, at det første ord i din Facebooksides navn har den største betydning for Google, når folk søger efter din virksomhed der. Det er dog vigtigt, at du ikke navngiver din Facebookside ud fra, at den skal være let at finde på Google, men at sidens navn matcher dit virksomhedsnavn, og det dermed er let at identificere siden for din målgruppe.

3.     Personliggør din profil

Her handler det om at opdatere din Facebookside både mht. cover- og profilbillede, geografiske oplysninger, hvis du har en fysisk butik samt oplysninger om, hvilken virksomhed Facebooksiden tilhører.
Når du opdaterer din profil, er det vigtigt, at den får samme visuelle udtryk som fx din hjemmeside, da det igen vil skabe genkendelighed for dine besøgende. Mange virksomheder bruger fx deres logo som profilbillede.

4.     Udfyld alle dine kontaktoplysninger

Sørg for at udfylde så mange oplysninger som muligt om din virksomhed. Du skal bl.a. oplyse din hjemmesideadresse, virksomhedens kontaktoplysninger, adresse og åbningstider. Her får du igen en fordel i Googles søgeresultater, da Google forfordeler sider, der giver specifikke kontaktoplysninger.

5.     Brug tid på at udfylde ”Om os”

Det er i dette felt, du har mulighed for at give en masse informationer om din virksomhed. Her skal du bl.a. udfylde informationer om, hvad er det for en virksomhed, du har – altså, hvad sælger du? Det er også vigtig at få udfyldt kontaktoplysninger, åbningstider mv.

Brug også dette afsnit til at fortælle, kort og præcist, hvad der gør din virksomhed unik, og hvad man kan forvente, hvis man følger din Facebookside.
Beskrivelsen af virksomheden vil også være tilgængelig på diverse søgemaskiner, hvilket igen giver dig en fordel, hvis du udfylder den rigtigt.

6.     Gør brug af Facebooks funktioner og værktøjer

Facebook har løbende tilføjet nye funktioner og værktøjer, som du kan gøre brug af på din Facebookside. Bl.a. kan du tilpasse den call-to-action knap, der er på din Facebookside, som sidder i bunden til højre af dit coverbillede. Her kan du fx vælge ”Kontakt os”, ”Køb nu” eller noget helt tredje, som guider de besøgende derhen, hvor du ønsker de skal foretage en handling. Det kan fx være, du ønsker at sende dem ind på din webshop, hvor de kan købe nogle af dine produkter.

Kom i gang med at bruge din Facebookside

Nu har du fået styr på din Facebooksides visuelle udtryk. Næste skridt er at begynde rent faktisk at bruge din Facebookside til noget.  Når du skal i gang med at lave opslag på din Facebookside, er det vigtigt, at du forud for det har lagt en strategi.

Din strategi skal være i rød tråd med, hvordan din hjemmeside også fremstår, og hvis du nu sidder og tænker: ”Hvordan kommer jeg så i gang med det?”, kan du smutte ind forbi mit tidligere blogindlæg, hvor jeg giver dig en masse gode råd til, hvordan du kommer bedst fra start.

Her får du bl.a. hjælp til at lægge nogle klare mål for din tilstedeværelse på Facebook og til at finde ud af, hvem din primære målgruppe egentlig er, og hvad din ”tone of voice” skal være. Du finder blogindlægget lige her –> Har du styr på din virksomheds SoMe strategi?

Hvornår skal du poste opslag?

Som du også får med i mit tidligere blogindlæg, anbefaler vi, at du som virksomhed får lavet en hel kalender, hvor der ned til mindste detalje er beskrevet, hvem der poster hvad, og hvornår de pågældende skal gøre det. Det er nemlig vigtigt, at du er kontinuerlig i dine Facebookposts, så dine følgere holdes interesserede.

Hvis du poster lidt sporadisk hist og her, ved dine følgere ikke, hvad de kan regne med, og de vil derfor ikke blive fastholdt og bevare interessen.
Men hvis de i stedet ved, at du poster fx tre opslag om ugen, holdes de interesserede, og de vil føle, at det giver mening at følge med på din side.

Når du skal beslutte, hvor mange posts pr. uge du vil lægge op, skal du især tage i betragtning, hvilken virksomhed du har. Hvis det er en tøjbutik, kan du fx poste hver dag i modsætningen til en B2B-virksomhed, der oftest har en længere beslutningsproces og et lavere engagement fra den private Facebookbruger. Her vil det måske kun være relevant at poste et opslag én gang om ugen eller mindre.

Det er enormt vigtigt, at du ikke bare poster et opslag, bare fordi du føler, du skal – det skal være meningsfyldt og dine følgere skal føle, at de får noget af dig i hvert opslag. Giv gerne lidt af dig selv, og gør dine opslag personlige – så kan dine følgere bedre relatere til dig.

Ud over at være kontinuerlig i dine opslag er det også vigtigt, at dine opslag giver mening. Her skal du på forhånd have klarlagt, hvad du vil bruge dine opslag til. Fx kan du poste om nye varer i butikken, gode ideer til, hvordan følgerne kan bruge dine produkter, eller du kan løbende poste forskellige give aways.
Det kan også være, du har en virksomhed, hvor det er mere relevant at dele viden eller gode råd vedr. dine produkter eller informationer om, hvilke messer mv. din virksomhed er til stede på.

Næste skridt – Facebook annoncering

Når du er kommet godt i gang med din Facebookside og dine organiske opslag, er du nu klar til at fortsætte med noget Facebook annoncering.

Med Facebook annoncering åbner du op for et hav af muligheder både visuelt og teknisk mht., hvilke personer du målretter dine annoncer efter, og hvordan disse annoncer ser ud.

Jeg skal lige gøre det helt klart, at Facebookannoncering aldrig bør sammenlignes med det at ”Booste” et opslag. Vel er boost af opslag en slags annoncering, men du må aldrig forvente, at boost af opslag kan stå i stedet for selve annonceringen. Disse to annonceringsformer kan altid supplere hinanden, men jeg vil altid anbefale, at du benytter dig at den reelle annonceringsform.

Opret og opsæt din Facebook Business Manager korrekt fra start

For at kunne lave annoncering for din virksomhed skal du oprette en Facebook Business Manager-virksomhedsprofil.
Hvis du er i tvivl om, hvordan det gøres, kan du læse med lige her: Link-up Guide, hvor du finder vores Facebook Opstarts Guide. Her gennemgår jeg hele oprettelsen samt opsætningen af din Facebook Business Manager.

Når din Business Manager er opsat, du har oprettet en Facebook Pixel og evt. et katalog, og din Facebookside, annoncekonto mv. er tilknyttede til din Business Manager, skal du i gang med at oprette annoncer.

I 2019 udkom Facebook med fem strategiske anbefalinger på, hvordan du bedst og mest effektivt annoncerer på Facebook. Disse strategiske anbefalinger blev døbt: ”Facebooks Power of 5”.
Hvad disse fem tiltag handler om, og hvordan du gør brug af dem, kan du læse lige her: https://conversio.dk/blog/facebooks-power-of-5/, hvor jeg fortæller dig helt præcist, hvordan du optimerer din Facebookannoncering efter Facebooks algoritme.

Facebook Pixel

Hvad er Facebook Pixel?

Facebook Pixel er et lille stykke kode, som implementeres på din hjemmeside. Heri opsættes forskellige sporingshændelser, som gør det muligt at registrere, hvor mange der fx kigger på et specifikt produkt, hvad der lægges i indkøbskurven, eller hvor lang tid brugerne befinder sig på din hjemmeside.
Med din Facebook Pixel korrekt opsat kan du køre remarketingkampagner – altså kampagner målrettet personer, som tidligere har besøgt din hjemmeside. Det er superrelevant, da folk, der tidligere har besøgt din hjemmeside, allerede har vist en form for interesse for det, du sælger.

katalog på facebook

Opsætning af dit katalog

For at kunne lave fx dynamiske produkt annoncer, skal du bruge et katalog, som indeholder alle dine produkter fra webshoppen.
Kataloget tilknytter du din kampagne, hvorefter du kan vælge et produktsæt fra dit katalog med de specifikke produkter, du gerne vil vise i din annonce.

Som standard tilføjer Facebook blot alle dine produkter i ét produktsæt. Jeg vil altid anbefale, at du opretter et nyt produktsæt, hvor du filtrerer efter produkter, som er på lager. Der er simpelthen ikke noget mere irriterende end at blive vist et produkt, klikke ind og ville købe det, og så er det ikke på lager. Det undgår du på den her måde – så længe du også sørger for, at dit katalog er korrekt opsat, og dine varer er opdateret mht. lagerstatus.

Med dit katalog har du også mulighed for at filtrere på alle mulige andre parametre; måske vil du kun vise produkter over en given salgspris, eller måske vil du gerne lave en kampagne, som dynamisk viser produkter fra ét specifikt brand eller en bestemt produktkategori – alt det kan du tilpasse dér.

Kom godt fra start med en god strategi

Inden du kan gå i gang med at oprette kampagner, annoncesæt og annoncer, skal du først have lagt en strategi – præcis ligesom du skulle, inden du begyndte at poste organiske opslag. Det svære ved Facebook annoncering er, at du har langt flere muligheder her – og så betaler du for at få vist dine annoncer. Så hvis du ikke får opsat kampagnerne rigtigt, kan det hurtigt koste mange penge i annoncering, der ikke giver det ønskede resultat.

Vælg den rigtige målsætning

Facebook målsætning

Når du skal oprette en Facebookkampagne, bliver du først spurgt, hvilken målsætning kampagnen skal have. Nogle annoncører kan vælge imellem ”Auktion” samt ”Rækkevidde og frekvens”, hvorimod andre, mindre konti, kun kan vælge ”Auktion”.
Hvis vi tager Rækkevidde og Frekvens først, så sammenlignes denne på en måde med at annoncere med reklamer i TV. Med denne målsætningstype kan du opsætte en kampagne, som kører i en bestemt periode til en bestemt målgruppe med et i forvejen fastlagt budget. Her vil Facebook estimere, hvor mange personer i målgruppen du vil nå ud til for det budget, du har givet samt fortælle dig, med hvilken frekvens disse personer vil blive ramt med annoncerne. ”Frekvens” er en betegnelse for, hvor mange gange én person ser den samme annonce.
Noget af det smarteste ved ”Rækkevidde” og ”Frekvens” er, at man kan opsætte et annonceflow, hvor du fortæller Facebook, at personerne i målgruppen først skal se annonce 1., så annonce 2. osv. På den måde kan du opbygge en historie igennem din annonce, når du ved, at personerne ser annoncerne i en fastlagt rækkefølge.

Når du derimod vælger målsætningen ”auktion”, vil de annoncer, du laver, blive vist i vilkårlig rækkefølge for den målgruppe du har opsat. Derudover er du ikke på samme måde sikret parametre som fx budget, rækkevidde og frekvens, hvilket gør at disse kampagner kræver meget mere overvågning, kontrol og optimering.

Det gode ved auktionsmålsætningen er, at du kan vælge mellem flere målsætninger; der er altså mere fleksibilitet mht. at ændre på kampagnen løbende, og dine annoncer kan vises på flere placeringer.

Under begge målsætninger har du igen tre overordnede målsætninger; ”Kendskab”, ”Overvejelse” og ”Konvertering”.
Under de tre målsætninger er der flere forskellige underkategorier:

  • Kendskab
    • Her kan du fx vælge, om du vil øge kendskabet til dit brand, eller om du bare vil have en stor rækkevidde på dine annoncer.
  • Overvejelse
    • Her kan du bl.a. vælge, om du vil øge trafikken til din hjemmeside, opnå flere videovisninger, få flere leads mv.
  • Konvertering
    • Her kan du fx vælge målsætningen ”konverteringer”, hvor du ud fra din Facebook Pixel opsætter et konverteringsmål, der fx kan være køb, tilføjelse til indkøbskurven eller noget helt tredje.
      Målsætningen ”Salg fra katalog” opsættes sammen med dit katalog, hvor du har mulighed for at oprette det, der hedder dynamiske produktannoncer – som jeg vil fortælle mere om senere.

De tre overordnede målsætninger omfavner altså alle de forskellige målgrupper, du kunne drømme om at annoncere til; om end det er helt nye brugere, der aldrig har besøgt din hjemmeside, eller om det er loyale tilbagevendende kunder, som du vil vise dine nyeste varer eller lave et mersalg til.

Det er vigtigt at huske på, at dit valg af målsætning fortæller Facebook med hvilket formål, der skal søges efter personer i din målgruppe, at vise dine annoncer for.

I en kendskabs-kampagne kan Facebook fx målrette efter personer i din valgte målgruppe, som er mest tilbøjelige til at genkalde din annonce, hvis du vælger målsætningen ”Kendskab til brand”. Hvis du derimod opsætter en trafikkampagne, vil de bedste målsætninger for denne kampagnetype være at ramme personer, som er mest tilbøjelige til at se din landingsside; altså den side, de kommer ind på, når de klikker på din annonce.

Som du nok har regnet ud, er målsætningen for en konverteringskampagne at opnå flere konverteringer; og her har du igen mulighed for at vælge flere forskellige parametre som konvertering; oftest vil det være køb på din webshop, men det kan også være, du har opsat en sporingshændelse på en ”Send besked”-knap på din hjemmeside, og at det er en konvertering, at en besøgende sender dig en besked.

Valg af målgruppe

Målgruppevalg Facebook

Når du har valgt din målsætning, skal du efterfølgende beslutte dig for præcis, hvilke målgrupper du gerne vil ramme med denne målsætning. Fx kan personer, du gerne vil øge kendskabsgraden ved, placeres i kampagnen, med en målsætning fra ”kendskab”, hvorimod personer, som tidligere har købt hos dig, skal placeres i hhv. en overvejelses- eller konverteringskampagne.

Du kan også sagtens oprette en konverteringskampagne med målsætningen at øge salget, som målrettes personer, som ikke har besøgt din webshop tidligere. Det vil fx være relevant, hvis du sælger et produkt med lav involveringsgrad og en kort købsbeslutning – her har du ikke på samme måde behov for at vække et behov hos målgruppen (kendskab), fastholde og overbevise personerne (overvejelse) og til sidst få dem til at købe (konvertering).

Hvis du sælger biler eller noget andet, som er en større investering, gennemgår din målgruppe oftest langt flere overvejelser, og det er her, du skal sørge for at være til stede hele vejen frem til, at de er klar til at købe.

Forskellige målgrupper

Der findes tre forskellige målgruppekategorier. For at du får en lidt større indsigt i, hvordan du skal arbejde med dine målgrupper, har jeg beskrevet dem helt kort herunder:

  • Kernemålgrupper
    • Her opretter du en målgruppe på baggrund af den information, som den individuelle bruger har givet Facebook via sin Facebookprofil.
      Det giver dig mulighed for at målrette personer ud fra fx deres alder, geografiske placering, køn og interesser.
  • Brugerdefinerede målgrupper
    • Her kan du oprette målgrupper ud fra fx din pixel-data, kundelister, interaktion med hhv. Facebook- og Instagramprofil eller dem, der har set dine videoer.
  • Lookalike målgrupper
    • I denne type målgruppe finder Facebook personer, som minder om din eksisterende målgruppe. Det er baseret på fx interesser, demografi og de ting, folk ”liker” på Facebook.
      Det er en supersmart målgruppe at bruge til at udvide kendskabsgraden og få flere relevante besøgende.
      Et godt tip er ikke at lave dine Lookalike-målgrupper for brede. Fx er ”Lookalike alle besøgende på websitet” ikke en ret god målgruppe, da du her rammer alt for bredt. En rigtig god Lookalike-målgruppe kan i stedet være dem, der har købt i webshoppen tidligere.

Hvis du skal udvide din virksomhed til et nyt land, er Lookalike-målgrupper også yderst relevante, da det kan hjælpe dig med at identificere lignende brugere i et andet land.

Et generelt godt råd mht. dine målgrupper er, at du ikke har et for stort målgruppeoverlap; altså, hvor dine grupper minder for meget om hinanden. Facebook vil altid forsøge ikke at vise for mange annoncer til samme person fra én annoncør – så det kan altså forklare, hvorfor nogle af dine annoncesæt ikke rammer sit fulde budget samt potentiale.

For at tjekke, hvorvidt dine målgrupper overlapper hinanden, kan du bruge værktøjet ”Vis overlap af målgrupper”, som du finder i din Business Manager under ”Målgrupper”.

Optimering af dine kampagner

Når Facebook skal udvælge den vindende annonce i en auktion, rangeres annoncerne efter ”Total Value”, hvor den annonce med største Total Value vinder auktionen og altså bliver vist for den pågældende bruger.

Total Value, som kan sammenlignes med betegnelsen Quality Score, hvilket Google benytter, bestemmes ud fra en kombination af, at Facebook gerne vil maksimere annoncørens værdi samt optimere forbrugerens oplevelse. Derfor er det disse, nedenstående tre parametre, som er afgørende for den totale værdi, og altså også disse tre parametre, som du hovedsageligt skal optimere dine annoncer efter.

  • Annoncørens bud
    • Hvad du er villig til at betale for at opnå fx en visning, en konvertering eller hvad end din målsætning nu er.
  • Den estimeret ”Action rate”
    • Hvor sandsynligt det er, at personen, som får vist din annonce, udfører den ønskede handling. Altså hvis målsætningen for din annonce fx er, at personen skal færdiggøre et køb, vil Facebook lede efter brugere i målgruppen, som er mest tilbøjelige til at købe.
  • Annoncekvaliteten
    • Her vurderes, hvor høj kvaliteten af din annonce er, samt hvor høj relevans den har for den individuelle person i målgruppen.

Fx er det vigtigt at vurdere din landingsside, så der er stor sammenhæng mellem annoncen og landingssiden. Her kan du bl.a. vurdere, om der er en sammenhæng mellem din annonce og din landingsside? Hvis du fx viser en annonce for din nye kollektion af kjoler, er det ikke en særlig god idé at sende brugeren ind på en side med alle dine kjoler – eller endnu værre bare sender dem til forsiden. Derudover må din landingsside naturligvis heller ikke indeholde vildledende eller chokerende indhold.

Vælg den rigtige budstrategi

”Hvad koster Facebookannoncering?”, spørger du måske om. Det er et spørgsmål, jeg ofte bliver spurgt, og mit svar starter næsten altid med noget lignende: ”Det kommer an på…”. Der er nemlig rigtig mange faktorer, der spiller ind. Først og fremmest skal du spørge dig selv, hvor meget kontrol du ønsker at have over buddene på dine annoncer?

Der findes fire budstrategier inden for Facebookannoncering; hhv. ”Laveste pris”, ”Målpris”, ”Budgrænse” og ”Prisgrænse”.

Med Laveste pris vil Facebook byde med det formål at skaffe dig lavest mulige pris pr. optimeringshændelse. En optimeringshændelse er dét, du har valgt i annoncesæt-indstillingerne, hvor du vælger, hvad Facebook skal optimere annoncen efter. Det kan fx være visning af indhold, tilføjelse til indkøbskurven eller visning af landingssiden.
Med denne strategi vil du altid få de resultater med de laveste priser, men samtidig kan disse priser også variere mere.

Hvis du i stedet gerne vil have mere kontrol over dine priser, skal du vælge Målpris. Her fortæller du Facebook, at der skal sigtes efter en gennemsnitspris inden for 10% af den priskontrol, du har valgt. Denne strategi er smart, hvis du gerne vil holde dig til en mere specifik pris per optimeringshændelse.

For at have endnu større kontrol over dine priser, kan du også vælge budstrategien Budgrænse. Her fortæller du Facebook en præcis grænse for, hvad du maksimalt tillader, at der bruges ved en auktion. Denne strategitype er mindre fleksibel, og du risikerer at forringe din annoncelevering, da der ikke vil blive budt på en visning, hvis buddet bare går 0,01 kr. over din budgrænse. Derfor vil jeg kun anbefale dig at bruge denne strategi, hvis du har meget stort behov for at kontrollere prisen fuldstændigt på dine bud.

Den sidste budstrategi er Prisgrænse, som du skal vælge, hvis du har et max for, hvad du vil bruge på et bud. Ved denne strategi vil Facebook forsøge at holde sig under din prisgrænse ved at byde på de billigst mulige hændelser.
Mens dit annoncesæt er i læringsfasen, er du ikke garanteret, at denne prisgrænse overholdes, men over tid vil priserne stabiliseres og annoncesættet vil holde sig indenfor priskontrollen.

Kampagnebudgetoptimering

Et af de nye tiltag, der fulgte med Facebooks Power of 5, var Kampagnebudgetoptimering. Her får du mulighed for at sætte ét budget for hele din kampagne. Det smarte her er, at Facebook selv optimerer på tværs af annoncesættene i din kampagne, så der gives budget til dit bedst performende annoncesæt på det tidspunkt, hvor der er størst chance for en konvertering.

Denne indstilling er tilgængelig ved alle kampagnemålsætninger, men egner sig bedst til kampagner, der indeholder flere forskellige annoncesæt.
Jeg anbefaler altid, at denne indstilling er slået til, da den både gør, at dit budget bliver brugt mere effektivt, og du simpelthen slipper for at bruge din dyrebare tid på at justere dine budgetter hele tiden. På den måde får du mere tid til at teste nye kreativer – hvilket vi jo godt ved, er langt sjovere.

Formater og kreativer

facebook kreativer

Nu er vi nået helt dertil, hvor du skal i gang med det, som jeg synes, er det absolut sjoveste – Annoncerne.
Her har du et hav af muligheder for at gøre lige netop DIN annonce til den fedeste og mest iøjnefaldende.

I det her afsnit vil jeg derfor gennemgå nogle af de muligheder du har, og hvilke gode tips der er værd at tage med, næste gang du åbner din annoncekonto.

Der findes seks forskellige formater:

  • Enkelt billede

Dette format skal du bruge, hvis du gerne vil fange brugernes opmærksomhed med ét enkelt billede. Det er det format, som kan bruges på tværs af flest mulige placeringer.
En vigtig ting at tage med her er, at for meget tekst på billedet med stor sandsynlighed vil forringe leveringen af din annonce, hvor du risikerer at blive fravalgt i flere auktioner, end du ville, hvis ikke der havde været så meget tekst på billedet. Som udgangspunkt vil jeg anbefale dig at holde teksten i din beskrivelse/primære tekst-feltet i stedet for at sætte det på dit billede.

  • Enkel video

Med video har du mulighed for lynhurtigt at fange brugeren og få vist dit produkt eller din service. Med video kan du vise mere end blot et enkelt still-billede, hvilket gør dette format virkelig spændende.
Det er især smart, hvis du sælger noget, hvor du gerne vil vise, hvordan det anvendes eller fx effekten af at bruge det.
Der er kommet mange, gode og nemme muligheder for at lave videoannoncer. Fx kan det gøres direkte i din annonceopsætning, men der findes også forskellige gode apps, du kan bruge til at lave spændende, iøjnefaldende annoncekreativer.

  • Karrusel

Karruselannoncer er virkelig effektive, hvis du fx gerne vil lave en slags ”storytelling” i din annonce med enten billeder eller video. Karrusel er også meget anvendt til de dynamiske annoncer, hvor Facebook vælger, hvilke produkter der skal vises i annoncen for hver enkelt bruger.

  • Slideshow

Det her format er lidt ligesom video-annoncerne, men knap så avanceret. Så hvis du synes, det er lige udfordrende nok at kaste dig ud i at lave en video, kan du i stedet lave et slideshow, hvor du blot viser flere billeder i forlængelse af hinanden.

  • Samling / Collection

Det her format synes jeg selv giver en rigtig flot annonce. Her sammensætter du en video eller et billede med fire produktbilleder. Hvis der klikkes på annoncen, bliver brugeren præsenteret for en fuldskærms pop-up, som viser flere forskellige produkter fra det produktsæt, du har valgt i din annonceopsætning. Denne pop-up visning er kun tilgængelig på mobilenheder.

  • Instant experience

På et hvilket som helst annonceformat er det muligt at tilføje en ”instant experience”, som er en fuldskærms pop-up, hvor du har mulighed for både at vise ekstra tekst, video, billeder og produkter.

Det er en fantastisk mulighed for hvilken som helst virksomhed at vise en fortælling om deres brand, et nyt produkt eller noget helt tredje; du har altså mulighed for at udvide din Facebookannonce til en større oplevelse for brugeren, hvor du giver endnu mere information direkte i Facebook.
Denne type er også kun tilgængelig på mobilenheder.

  • Dynamiske kreativer

Det her format er superspændende og giver dig mulighed for at lade Facebooks algoritme gøre dét, den er skabt til.
I dette format kombinerer Facebook automatisk kreativerne, så de hele tiden vises i forskellige kombinationer alt efter, hvem i målgruppen der får den vist. Her sammensættes kreativer som fx billede, video, titel, beskrivelser og CTA’er i alle mulige kombinationer.

Her vil Facebook hele tiden optimere din annonce til at give din målgruppe den bedst performende kombination af de forskellige kreativer.
Det smarte ved dette format er, at du sparer tid ved ikke at skulle opstille mange forskellige annoncevarianter for at teste de forskellige kreativer op imod hinanden. Ulempen ved dette format er, at du ikke kan lave splittests med dette format.

Do’s and don’ts

Nu har du rimelig godt styr på de forskellige formater, du kan arbejde med i din Facebookannoncering, så her til sidst vil jeg gerne give dig et par gode tips til at lave de bedste annoncer; der er nemlig nogle ret væsentlige do’s and don’ts, når du skal lave dine annoncer.

  1. Vis dit brandnavn inden for de første 3 sekunder

Det er de allerførste sekunder af en video, der betyder mest – hvis ikke brugeren ved, hvem du er, og hvad du vil med din annonce inden for de første 3 sekunder, er der ret stor risiko for at de scroller/swiper videre.

  1. Fang brugerens opmærksomhed med det samme.

Den her hænger sammen med nr. 1 – du skal tænke dine Facebookannoncer omvendt i forhold til fx TV-reklamer. Så sæt dit logo og dit budskab allerførst i din video, så brugeren tænker; ”dét vil jeg gerne have – men hvordan fungerer det?” og det er dét spørgsmål, du besvarer brugeren på i resten af din annonce.

  1. Husk lyd – men den må ikke være altafgørende.

Design din annonce, så den fungerer fuldkomment uden lyd, men så det giver noget ”ekstra”, hvis lyden er slået til.

De mest succesfulde videoer er lavet, så de kan ses uden lyd, uden at det fjerner budskab eller mening. Men det skal give brugeren noget ekstra, hvis lyden er slået til.
Her kan du fx tilføje undertekster og sørge for, at din video er klar i sit budskab.

  1. Hold det kort.

I og med at alting går så stærkt efterhånden, og brugerne hurtigt swiper videre, hvis annoncen ikke fanger dem inden for få sekunder, er det også vigtigt, at du holder din video kort. Det er bevist, at annoncer, der varer under 15 sekunder, fungerer bedst i brugernes feed.

  1. Lav dine billeder/video i den rigtige størrelse og få flest visninger

Sørg for at dit billede eller din video er i det rigtige format, fx hvis du har en videoannonce, som vises på brugernes FB-story, så lav den i fuldskærmsformat, så brugeren kun ser din annonce og ikke risikerer at blive forstyrret af andre elementer på skærmen, mens din annonce kører.

Mål dine resultater og optimér herefter

facebook performance

Når du har fået opsat dine første Facebookannoncer, og de har været aktive i noget tid, er du kommet til den lidt mere avancerede del, hvor du skal måle på dine annoncers data og vurdere, om de performer som ønsket, eller om du skal lave nogle ændringer.

Først og fremmest er det selvfølgelig vigtigt, at du måler på de rigtige parametre i forhold til, hvad din målsætning er med annoncerne. Det skal du dog gerne allerede have styr på i det, du opsatte dine kampagner med målsætning osv. Men når du aflæser din data, kan du vurdere, om dine annoncer virker ud fra din målsætning.

Personbaserede målinger
Facebook indhenter data, som er personbaseret, da de sammenkobler brugerens besøg på dit website med deres Facebookprofil, hvor Facebook kan aflæse de informationer, som personen selv har givet Facebook på deres profil.
Det gør også, at Facebook kan registrere, hvis en bruger besøger dit website fra forskellige enheder, da dine besøg fra fx computer, telefon eller iPad kan sammenkobles. Det gør, at du kan se, om din målgruppe er tilbøjelig til at se dine annoncer på mobilen, tjekke dit website ud derfra, men efterfølgende køber via computeren. Det er jo ret vigtig information, da du ellers fejlagtigt kan komme til at tænke, at dine visninger på mobilenheder er spild af penge.

Når du skal aflæse dine data i din annoncekonto, har Facebook opsat nogle kolonner med parametre, som du kan bruge til at vurdere dine kampagners effektivitet. Ud over de parametre, som Facebook har valgt, kan du tilføje ekstra, hvis du fx gerne vil aflæse dit annonceafkast, eller se hvor mange brugere, der har set 75% af din annoncevideo.

Ud over at du kan tilpasse dine kolonner, kan du også tilpasse dit tilskrivningsvindue – måske bedre kendt som attribution-window. Dit tilskrivningsvindue er betegnelsen for det antal dage, der har været mellem, at en person har set eller klikket på din annonce og efterfølgende udført den ønskede handling for annoncen; fx købt/udfyldt lead-formular, eller hvad end din målsætning nu har været for annoncen.

Som standard er dit tilskrivningsvindue indstillet til at være 1 dag, efter en annonce er blevet set, og 28 dage efter en annonce er blevet klikket på.
Dvs. hvis din annonce er opsat til at måle på køb, vil et køb blive tilskrevet til din annonce, hvis det er udført af en bruger 1 dag, efter annoncen er blevet set eller senest 28 dage efter, at brugeren har klikket på din annonce.

Lær din målgruppe at kende via Facebook Analytics

For at få større indsigt i din målgruppe kan du bruge Facebook Analytics. Her kan du bl.a. få en større forståelse for, hvem dine besøgende er; ift. alder, køn, geografisk placering mv. Derudover kan du også få indsigt i, hvordan folk bruger din hjemmeside; hvilken enhed de besøger fra, hvor mange sider de besøger, eller hvor lang tid der går, før de vender tilbage igen efter et køb.

Facebooks Test and Learn

I din Business Manager finder du også et redskab til at teste dine annoncer og forstå, hvor meget værdi dine annoncer giver samt, hvilken strategi der performer bedst for lige netop din virksomhed.

Nogle af de spørgsmål, du kan få svar på med Facebooks Test and Learn, er fx, hvor stor indflydelse dine Facebook annoncer har på din virksomhed, eller om dine tilskrivningsindstillinger viser den korrekte indflydelse, dine annoncer har på dine resultater.

facebook test and learn

Husk, at måling af resultater og optimering af din konto er en kontinuerlig proces, og du aldrig bør ”lade stå til”. Især er det vigtigt, at din målgruppe ikke bliver træt af at se de samme annoncer igen og igen. Men det er også vigtigt, at du tester nye målgrupper og husker at få pauset de kampagner, annoncesæt eller annoncer, som ikke leverer de resultater, du efterspørger.

God arbejdslyst.

FAQ for dette blogindlæg

Hvorfor skal jeg læse dette blogindlæg?

Fordi du gerne vil have noget indhold, der kommer omkring alt, der er værd at vide om Facebook annoncering og organisk, og som er serveret i øjenhøjde med masser af eksemler.

Hvem er dette blogindlæg relevant for?

Marketers og virksomheder, der anvender Facebook som en del af deres marketingstrategi og som gerne vil blive klogere på emnet.

Hvor langt er dette blogindlæg?

5321 ord - ca. 20. minutters læsetid.

Hvad er de mest centrale emner i dette blogindlæg?

Facebook annoncering, organisk, opsætning, profiloptimering, strategi.
Digital Marketing Specialist
Mathilde F. Christensen
Mathilde er ekspert i alle former for betalt annoncering, herunder på sociale medier og Google.
[email protected]

Gemmer din virksomhed også på et uforløst potentiale?

Giv os lidt indsigt, så kommer vi med et bud på en strategi til dine behov. Kontakt os herunder for at høre mere.
Anders Tjørnelund
CEO, Partner

Bliv ringet op