Få et smugkig på den kommende brugerflade i Google Ads
Som et af de få bureauer i Danmark har vi hos Conversio fået lov til at teste den nye brugerflade til Google Ads. Vi har nu testet det i noget tid, og vi synes, det ser rigtig lovende ud! Derfor får du her et smugkig og en lille introduktion til den kommende, nye brugerflade i Google Ads.
Google er så småt begyndt at rulle det nye interface til Google Ads platformen ud til flere annoncører. Ifølge dem selv er målet med det nye interface at gøre data mere lettilgængeligt samt at simplificere de mange værktøjer og funktioner i Google Ads – kort sagt at opnå mest muligt på så lidt tid som muligt! Med den nye brugerflade ønsker Google desuden også at skabe en bedre brugeroplevelse samt et mere fleksibelt system, der er tilpasset udvikling på mobilplatforme som fx tablets og smartphones.
Største visuelle ændring af Google Ads til dato
Det nye interface har også fået et massivt ansigtsløft, hvilket gør det til den største visuelle ændring af Google Ads platformen til dato (sidste opdatering var i 2008). Den nye brugerflade tager udgangspunkt i Googles eget “Material Design“, som man fx kender fra den seneste opdatering af brugerfladen i Merchant Center. Google har derfor også foretaget radikale ændringer ift. placering af funktioner, indstillinger mv. Dog er der udelukkende kun tale om en ændring af det visuelle i Google Ads platformen – kernefunktionerne i Google Ads er der ikke ændret på; de er tværtimod blevet forbedret markant.
Hurtigere brugerflade og ny navigation
Vores førstehåndsindtryk er som førnævnt rigtig positivt. Brugerfladen virker langt mere intuitiv og hurtigere end den eksisterende ditto. Desuden har man også optimeret den nuværende menu og navigation, og således flyttet denne fra toppen af siden og over til venstre side (samme opsætning som i fx Merchant Center). Her har man desuden samlet både de primære og sekundære indstillinger i 2 parallelmenuer. Herudover er punktet “Dimensioner” fanen, i det nuværende interface hvor man bl.a. finder en oversigt over de samlede omkostninger på kontoen, blevet opdelt i flere underpunkter i den nye brugerflade.
Foruden de velkendte funktioner fra den nuværende brugerflade, er der også blevet tilføjet punktet “Avanceret budjustering“. Under dette punkt kan man som annoncør budjustere på hver af de respektive “interaktioner” i kontoen såsom fx opkald. At man kan budjustere på sidstnævnte “interaktion” er desuden også helt nyt ift. den nuværende platform.
Ift. annonceudvidelser er der også foretaget lidt ændringer. Her er såvel annoncer og annonceudvidelser blevet samlet under ét og samme menupunkt (Google Ads & Extensions):
Mere overskuelig visualisering af data
Selve måden man kan visualisere data på i den nye brugerflade er uden sammenligning det område, hvor der er foretaget de største ændring og tilføjelser i den nye brugerflade sammenlignet med den nuværende ditto. Man kan nu fx få et samlet visuelt overblik over annoncevisninger (dag og time), enheder hvor man har opnået annoncevisninger plus samlet data med udgifter, klik, konverteringer mv.
Endvidere er det også blevet muligt at sammenligne ens annoncetrafik med op til 4 parametre modsat de nuværende 2:
En anden tilføjelse i det nye Google Ads er den forbedrede visualisering af den geografiske målretning i “Lokationer”. Her fremgår der nu et forbedret visuelt kort, der fremhæver de lande, byer, landsdele mv. hvor man ønsker at annoncere samt også evt. ekskluderede placeringer i ét og samme punkt:
Dette er blot nogle af de nye funktioner i det nye Google Ads interface. Dog er tale om en Alpha, hvorfor der stadig mangler at blive tilføjet en række af de nuværende hovedfunktioner i Google Ads såsom fx copy/paste funktionen, opsætning af automatiske regler, delt samling mv. Derfor anbefaler vi, at man fortsætter ens daglige brug af Google Ads platformen i den nuværende version, indtil Google automatisk opdaterer den endelige version af den nye platform.
Vi er dog indtil videre begejstret for den nye platform, der helt sikkert ville kunne medvirke til, at vi kan optimere vores kunders konti, kampagner mv. endnu hurtigere og mere effektivt end i den nuværende platform.
Ønsker du, at Conversio skal stå for administrationen af din Google Ads konto? Så kontakt os i dag på tlf. 70 666 500 eller på [email protected].
Har du spørgsmål til digital marketing?
Du er altid velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål vdr. digital marketing.
