Er din webshop SEO-klar til Black Friday? | Conversio.dk
SEO

Er din webshop SEO-klar til Black Friday?

Line M. P. G. Nielsen
Line M. P. G. Nielsen

Nedtællingen til Black Friday d. 29. november er begyndt!

Selvom Black Friday traditionelt set er et amerikansk fænomen, har det i de seneste år virkelig vundet indpas blandt de danske butikker og webshops. I 2018 var dankortene rødglødende, da der blev handlet løs for ikke mindre end 2,11 mia. kr., og alt tyder på, at 2019 bliver mindst lige så vildt.

Men er din webshop klar til årets vildeste shopping-dag? Læs med her og få 5 tips til, hvordan du kan optimere din webshop allerede i dag, så den står skarpt til Black Friday og kan blive opdaget af de mange købelystne kunder.

 

Få flere kliks på din hjemmeside med en forbedret CTR

At blive klar til Black Friday behøver ikke at være en anstrengende eller uoverskuelig opgave. Du kan faktisk opnå gode resultater med ganske få SEO-optimerende elementer. En af de vigtigste måder er gennem en forbedret CTR.

Din hjemmesides CTR beskriver forholdet mellem antal af brugere, der bliver præsenteret for din side i søgemaskinerne, og antallet af dem, der rent faktisk klikker sig ind på din side. Det giver følgende regnestykke: CTR = Antal klik / antal visninger

Jo højere din CTR er, jo flere muligheder for salg opnår du. Din CTR er nemlig et udtryk for, hvorvidt det brugerne søger efter, passer sammen med din hjemmeside.

Arbejder du målrettet med at forbedre din CTR, kan du altså forbedre dine chancer for at få mange flere betalende kunder i biksen. Så hvad har du egentlig at miste?

Nu tænker du måske, at det blot handler om at få din webshop øverst i søgeresultaterne. Og det er klart, at hvis du ligger som en af de 3 første søgeresultater, så vil du typisk opnå en større CTR, end hvis du lå som de 3 sidste – men det er ikke alt.

Der er flere ting end blot placeringen, som har indflydelse på din organiske CTR. Læs med nedenunder og find ud af hvilke knapper, du kan skrue på for at øge chancen for rekordsalg til Black Friday!

 

1. Lav en søgeordsstrategi

Som det første bør du lave en søgeordsstrategi, så du ved hvilke gode søgeord, du skal spille på. Dette kan du med fordel gøre ved at lave en hurtig analyse af dine kampagner fra de sidste par år.

Kig på, hvilke landingssider der skabte mest trafik, og hvilke søgeord der rangerede højest, så du kan udnytte forrige års succeser.

Derudover må du naturligvis ikke glemme at inkludere søgeord, der indeholder ”Black Friday”, gerne kombineret med ”tilbud”, ”bedste tilbud” eller ”udsalg”.

 

2. Skriv gode title tags og metabeskrivelser

Hvis du virkelig ønsker at forbedre din CTR, er en høj placering som sagt ikke nok.

Dine title tags og metabeskrivelser har nemlig også stor betydning for, hvor mange besøg du får på din hjemmeside. Faktisk er det en af de vigtigste SEO-faktorer, og den gode nyhed er, at du selv har mulighed for at påvirke den.

Hvis du optimerer dine title tags og metabeskrivelser med målrettede søgeord, som henvender sig til Black Friday, kan du nemt og hurtigt højne dine chancer for at booste dit salg.

Et klassisk format du kan bruge til dine title tags er: Søgeord | USP | CTA | Brand

Et eksempel på dette format kan ses i nedenstående title tag:

Her nævnes søgeordet ”Black Friday 2019”, og herefter kommer USP’en kombineret med en CTA om at ”se de vilde Black Friday tilbud”. Endeligt sluttes title tagget af med brandnavn. I metabeskrivelsen er der desuden en endnu stærkere CTA, ligesom Black Friday nævnes igen sammen med ”gode tilbud”.

Med sådanne title tags og metabeskrivelser kan du tiltrække de mange brugere, som ikke er på udkig efter et bestemt produkt, men blot ønsker at lade sig inspirere af de bedste tilbud.

 

3. Lav landingssider til dine Black Friday-tilbud

Af samme grund som du bør inkludere ”Black Friday” i dine søgeord, bør du også have en landingsside dedikeret til dine Black-Friday tilbud. Dermed kan du samle alle dine tilbud på ét sted, hvilket kan samle organisk trafik fra de brugere, som er på udkig efter gode Black Friday tilbud.

Der er også mange, der søger specifikt efter en speciel webshop efterfulgt af ”Black Friday tilbud”. En separat landingsside til Black Friday vil dermed kunne dirigere de potentielle kunder direkte ind på dit website.

Mangler du inspiration til, hvordan du laver den gode landingsside, kan du læse meget mere om det i et af vores tidligere blogindlæg.

 .

4. Glem ikke din URL

Det er ikke bare dit title tag og din metabeskrivelse, der spiller en rolle for søgeresultaterne. Din hjemmesides URL har faktisk også en betydning. Først og fremmest vil brugeren vha. URL’en hurtigt kunne afgøre, om hjemmesiden ser troværdig eller relevant ud. Har vi ikke alle undladt at klikke på et link, fordi det så mistænkeligt ud med lange, intetsigende ord og mærkelige symboler?

Indsætter du dit vigtigste søgeord i din URL, kan det også forbedre din placering, da URL’en er noget, søgemaskinerne kigger på. Søgeordene bør naturligvis også inkludere ”Black Friday”. På Black Friday – og i tiden op til – plejer søgemaskinerne nemlig at blive bombarderet med søgninger, der inkluderer forskellige varianter af ”Black Friday tilbud” og ”Black Friday + Brand/Produkt”.

Din URL er derfor ikke noget, du må overse, da det er en let måde at optimere din hjemmeside på og udnytte de mange søgninger op til Black Friday.

 

5. Research din målgruppe

Sideoptimeringer og søgeordsanalyser har ikke den store effekt, hvis ikke du har et klart billede af, hvem du henvender dig til. Du skal helt ind i din målgruppes verden, så du virkelig kan tale til deres følelser og behov. Tænk på, hvordan de ville beskrive det produkt, de leder efter.

Det lyder måske let, men det er faktisk sværere, end man umiddelbart skulle tro. Ofte er der ting, man selv mener er vigtige og værd at fremhæve, som kunderne rent faktisk viser sig at være ligeglade med.

Det er derfor vigtigt, at du bruger lidt tid på at sætte dig i kundens sted og finde ud af, hvilke behov eller problemer kunden har, så du kan implementere dette allerede i dine title tags og metabeskrivelser.

 

Vær også kampklar til efterspillet!

Black Friday er en af årets største handelsdage, og du kan ligeså godt komme i gang allerede nu! Med vores 5 tips til at blive SEO-klar kan du være på forkant med konkurrenterne og øge dine chancer for, at det netop er din webshop, der bliver førstevalget.

Når Black Friday-ræset er ovre, er det dog for tidligt at puste ud. Udover juleindkøbene, der så småt begynder, venter mandag den 2. december også lige om hjørnet, og det er ikke bare hvilken som helst mandag. Det er Cyber Monday, hvor du kan få lov til at fortsætte succesen!

Se bare nedenstående infografik fra BizTech, der illustrerer, hvordan Black Friday og Cyber Monday efterhånden går hånd i hånd, som én kombineret kickstart på julesæsonen:

 

 

Diagrammet viser også, at der sker flere online salg på Cyber Monday, frem for Black Friday. Selvom det angivne salgsbeløb gælder for amerikanere, er der god grund til at antage, at en stigning i online salg også gør sig gældende for danskere, da vi handler på nettet som aldrig før.

Cyber Monday blev oprindeligt skabt, fordi webshops følte sig oversete under Black Friday, som engang foregik primært i de fysiske butikker. I dag er begge dage dog et slaraffenland for webshops, hvor købeklare kunder er på jagt efter de gode tilbud.

Når du er i gang med Black Friday-forberedelserne, må du således ikke glemme Cyber Monday, som giver dig endnu en mulighed for at skabe nye salgsrekorder.

Husk, at du altid er velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for hjælp til at blive klar til Black Friday. Vi har et hold af dygtige specialister, som kan vejlede dig og besvare spørgsmål. Kontakt os i dag og få en uforpligtende samtale om dine muligheder. Vi kan kontaktes på tlf. +45 70 666 500 eller via mail på [email protected].

Klar til at blive en del af Conversio?

Bliv ringet op af en vores rådgivere - det er helt gratis og uforpligtende