E-handel

Er din webshop klar til de nye regler for e-handel?

Johannes Helleland d. 6. juli 2014

Indholdsfortegnelse

Den 13. juni 2014 træder EU’s omfattende ændringer i Forbrugeraftaleloven og Købeloven i kraft. Det er en god idé allerede nu at tilpasse de nye regler og handelsbetingelser på din webshop, så den lever op til de nye krav om e-handel. Her bringer vi et overblik over ændringerne.

Kort fortalt er de væsentligste nye krav en udvidet oplysningspligt og nye fortrydelsesregler, blandt andre for returnering af brugte varer. Kunden har inden købet krav på detaljerede oplysninger om varen, betaling, omkostninger og fortrydelsesret. Er disse oplysninger ikke givet før køb, er kunden ikke bundet af købet og ikke forpligtet til at betale omkostningerne.
Derudover er det muligt for kunden at returnere en brugt vare – dog uden at få den nye vares fulde pris tilbagebetalt. Kunden får tilbagebetalt varens nypris minus værditabet, som brugen af varen har skabt. Det er op til virksomheden at dokumentere værditabets størrelse, som typisk fastsættes efter, hvad varen kan sælges til i brugt tilstand. Tilbagebetaling til kunden skal finde sted senest 14 dage efter, at kunden har meddelt fortrydelsen af købet.

De nye regler indbefatter også en udvidet oplysningspligt til kunden. Det betyder, at kunden skal informeres om alle eventuelle yderligere omkostninger som fragt, betalingsgebyr og andre mulige udgifter, der kan opstå. Der skal informeres klart om fortrydelsesret og vilkårene for dette. Som nævnt ovenfor skal alle oplysninger skal gives til kunden inden køb, og kun disse oplysninger er en del af aftalen. Kunden er ikke bundet af manglende oplysninger, uanset virksomhedens praksis, kutyme eller selvfølgeligheder. Tillægsydelser, som tilkøbes efter hovedkøbet, må aldrig afkrydses på forhånd – forbrugeren skal aktivt selv trykke ja til ekstra køb.

Overholder virksomheden ikke disse oplysningskrav, forlænges kundens fortrydelsesfrist med 1 år. Kunden er ikke bundet af aftalen og kan kræve pengene retur, og alle omkostninger til levering, betalingskortgebyr og evt. returnering afholdes af virksomheden, som også risikerer bødestraf.

Client Director, Partner
Johannes Helleland
Johannes er Conversios ekspert indenfor digital forretningsudvikling og internationalisering.
[email protected]

Gemmer din virksomhed også på et uforløst potentiale?

Giv os lidt indsigt, så kommer vi med et bud på en strategi til dine behov. Kontakt os herunder for at høre mere.
Anders Tjørnelund
CEO, Partner

Bliv ringet op