Google Ads

Sådan laver du dine displayannoncer i de korrekte formater

Malene Isaksen d. 19. november 2020

Indholdsfortegnelse

Displayannoncer er en effektiv måde at fange din målgruppes opmærksomhed og interesse. Og det er stort set umuligt at surfe på internettet i dag uden at falde over forskellige former for bannere og annoncer.

Og der er mange muligheder, når det kommer til størrelsen og placeringen af display-annoncer. Derfor er det afgørende, at målene på dine bannere er korrekte. Hvis du bruger Googles indholdsnetværk, som er det mest brugte program til bannerannoncering, er det endnu mere vigtigt, at du overholder de krav, Google stiller. Ellers vil annoncerne ikke blive godkendt.

Det samme gælder, hvis du benytter dig af annoncering på sociale medier, såsom Facebook, LinkedIn, Instagram eller YouTube. Her sikrer de rette formater, at dine annoncer ikke bliver forvrænget eller beskåret forkert.

I dette indlæg får du derfor et overblik over anbefalede pixels til annoncer, så du kan udarbejde dine display-annoncer i det rette format og sørge for, at de performer bedst muligt.

Statiske vs. animerede annoncer

Overordnet set kan man skelne mellem to bannertyper, nemlig statiske og animerede. Et statisk banner er, som navnet antyder, en stillestående annonce uden nogen form for animation. Typisk vil det være et billede eller et slogan med en CTA, der opfordrer til en form for handling. Disse er ofte mere diskrete og vil blende mere ind med resten af websitet end animerede bannere. Farvevalg og billeder kan naturligvis stadig designes til at skabe effektfulde kontraster og blikfang.

Animerede annoncer, derimod, har et eller flere elementer, der bevæger sig. Det kan være både tekst eller billeder. De animerede banner findes i tre typer: GIF, flash og HTML5. Langt størstedelen af de animerede bannere er designet i HTML5. Dette format understøttes nemlig på tværs af enheder, hvad enten det er mobil, PC eller tablet.

Krav til HTML5-annoncer

Bruger du HTML5-annoncer, er der en række krav, der skal være opfyldt. Det gælder følgende:

  • Kontoen skal have været aktiv i over 90 dage.
  • Det samlede forbrug i hele kontoens levetid skal være over 9.000 USD (eller et tilsvarende beløb i lokal valuta).
  • Kontoen skal have en god historik mht. overholdelse af politikker.

Overholder du disse krav, bliver du automatisk godkendt. Overholder du ikke kravene, kan du ansøge om adgang via en formular. I denne ansøgning skal du sikre dig, at din konto opfylder nedenstående kriterier:

  • Kontoen har en god historik mht. overholdelse af politikker.
  • Kontoen har en god betalingshistorik.
  • Det samlede forbrug i hele kontoens levetid er over 1.000 USD (eller et tilsvarende beløb i lokal valuta).

Herudover er der også størrelseskrav. Det betyder, at der er en størrelsesgrænse på max 150 kB. Er dine annoncer større end dette, vil de blive afvist.

Vil du vide mere om krav og specifikationer til HTML5-annoncer, kan du finde alle krav og anbefalinger på Googles supportside.

Er du i tvivl om, hvorvidt dine annoncer lever op til kravene, har Google desuden et værktøj, hvor du kan uploade dine HTML5-bannere og tjekke, om annoncen vil blive godkendt af Google.
­
Men hvilke formater skal du så bruge til de forskellige typer annoncer? Det giver vi dig en oversigt over herunder, hvor vi også har inkluderet illustrationer på flere af formaterne.

De mest benyttede formater ved Google Display Ads

Det er altid en god idé at lave flere bannerstørrelser, da det varierer hvilke bannerstørrelser, der konverterer bedst. Der findes i alt 21 forskellige formater. Det betyder dog ikke, at du skal udarbejde annoncer i alle variationer. De nedenstående formater dækker nemlig over mindst 95% af alle mulige eksponeringer.

En vigtig ting du dog altid skal have in mente, er hvilken enhed annoncen skal vises på. For der er selvsagt forskel på størrelsen på desktop og på en smartphone, og det er du nødt til at tage højde for. I de nedenstående tabeller kan du få et overblik over de forskellige annonceformater til både desktop og mobile. I forhold til tablet vil specifikationerne her typisk være det samme som desktop.

Statiske bannerstørrelser til desktop og tablet

Statiske bannerstørrelser til mobile

Hvad så med de animerede display-annoncer?

Har du animerede display-annoncer i enten HTML5 eller GIF, skal de laves i de samme formater som de statiske. Her er det igen vigtigt at skelne imellem desktop/tablet og mobile. Når du laver animerede annoncer, er der dog en række andre ting, du skal være obs på for at få dem godkendt på Googles indholdsnetværk.

Det drejer sig om følgende:

  • Animationslængden må maksimalt være 30 sekunder.
  • Animationerne må gerne loopes, men de skal stadig stoppe efter 30 sekunder.
  • Afspilningshastigheden for GIF-annoncer med animation skal være under 5 FPS.

Du kan med fordel læse mere på Googles supportside med specifikationer for displayannoncer.

Bannerstørrelser til HTML5-annoncer

Herunder kan du finde de formater, som Google selv anbefaler til HTML5-annoncer.

Annoncering på sociale medier

Efterhånden som annoncering på de sociale medier bliver mere og mere udbredt, tilbydes der også flere typer annoncer. Herunder får du en oversigt over de forskellige annonceformater for nogle af de mest anvendte sociale medier, nemlig Facebook, Instagram, LinkedIn og YouTube.

Formater til Facebook-annoncering

Billeder

Når det gælder billeder, anbefaler Facebook, at du overfører billeder med den højest mulige opløsning. Der er således ingen maksimumsopløsning, du skal holde dig indenfor. Du kan læse mere om kravene til billede-annoncer direkte på Facebooks guide for billeder.

Video

For video-annoncer på Facebook gælder det, at du skal overføre en kildevideo i højest mulige opløsning – dog må videofilstørrelsen maks være 4GB. Du kan læse mere om kravene til video-annoncer direkte på Facebooks guide for videoer.

Karrusel

Ønsker du at annoncere med karruselformater, er maksimumstørrelsen for brug af eventuelle videoer på 4GB. Du kan læse alle designanbefalinger direkte på Facebooks guide til karruselformatet.

Formater til Instagram-annoncering

Billeder

Video

Du kan læse alle specifikationer for annoncering på Instagram på Facebooks ads-guide.

Formater til LinkedIn-annoncering

Statiske annoncer

Dynamiske annoncer

Formater til YouTube-annoncering

Bemærk, at nedenstående formater også kan benyttes til videoannoncer på Googles indholdsnetværk.

Ønsker du at læse mere om kravene til YouTube-annoncering, kan du tjekke denne komplette liste over YouTube-specifikationer.


Vi håber, at ovenstående har hjulpet dig på vej, så du kan få glæde af de mange fordele ved displayannoncering og sørge for, at dine annoncer ikke bliver afvist på grund af forkerte formater.

Er du stadig i tvivl, eller har du brug for hjælp, er du selvfølgelig velkommen til at kontakte os på [email protected] eller på tlf. 70 666 500. Her sidder vores dygtige specialister klar til at hjælpe dig i mål med din online annoncering.

Hvorfor skal jeg læse dette blogindlæg?

Fordi du gerne vil sikre, at dine annoncer på Google Display og sociale medier er udarbejdet i de korrekte formater, så de bliver godkendt og performer bedst muligt.

Hvem er dette blogindlæg relevant for?

Alle der ønsker at benytte banner- og displayannoncer som en del af sin digitale markedsføring, og som ønsker at blive helt skarp på de korrekte formater.

Hvor langt er dette blogindlæg?

1091 ord.

Hvad er de mest centrale emner i dette blogindlæg?

Annoncering på Google Display og sociale medier. Kort sagt får du en lækker oversigt over, hvilke formater du skal udarbejde de forskellige annoncer i.
E-mail Marketing & Content Specialist
Malene Isaksen
Malene er Conversios ekspert indenfor content og e-mail marketing.
[email protected]

Gemmer din virksomhed også på et uforløst potentiale?

Giv os lidt indsigt, så kommer vi med et bud på en strategi til dine behov. Kontakt os herunder for at høre mere.
Anders Tjørnelund
CEO, Partner

Bliv ringet op