Derfor skal du (nok) ikke annoncere på Twitter

Skrevet af
Udgivet
Kategori
Sociale medier
Længde
5 min.

Indholdsfortegnelse

Du skal tænke dig godt om, før du kaster annoncekronerne efter Twitter. I dette blogindlæg kommer du til at læse mere om mediet og lidt om, hvad der rent faktisk har virket.

Vi kan ikke komme uden om, at Twitter er et af verdens mest indflydelsesrige sociale medier. Også selv om det er ikke særlig stort i Danmark, som i dag har cirka 350.000 brugere, men langt under halvdelen af dem er aktive.

Twitter et fantastisk medie i forhold til at holde sig opdateret på nyheder og trends samt til at promovere blogs eller ligefrem finde nye venner. Mange SoMe-trends opstår først på Twitter, før de mere sløve medier som Facebook eller Instagram hopper med på vognen.

Så hurra for Twitter. Jeg har faktisk selv fundet min kæreste gennem Twitter. Det er mit foretrukne sociale medie, og jeg kan på ingen måde anbefale dig at følge mig, da jeg 100% tweeter for egen regning – hvilket vil sige noget om film, fodbold og primært brok over alt muligt.

Der er dog én ting, Twitter er mindre god til. Det er nemlig at være et lukrativt annoncemedie. Twitters brugere består i høj grad af kommunikationsfolk, journalister, politikere og nyhedsjunkies generelt.

Derudover er der en stor skare af bloggere, humorister, selvsmagende kreativ-klasse-typer og folk, der bare brokker sig, som finder meningsfællesskaber på kryds og tværs.

Og der er én ting, de nærmest alle har tilfælles: De gider nok ikke købe dit produkt, hvis det annonceres på Twitter.

Twitters fællesskab er nemlig ganske fjendtligt indstillet på kommercielle budskaber, da mediet på mange måder fungerer som et refugium fra de mere mainstream-agtige medier som Facebook og Instagram.

Twitter kort fortalt

Twitter er for mange et lidt abstrakt begreb. De ved sikkert, at mediet er vigtigt i forhold til politik og nyheder, men har ikke nødvendigvis en forståelse for, hvordan det egentlig virker.

Twitter er dog meget mere end Donald Trumps alternative virkelighed. Det er i princippet et miniblogging-netværk, hvor hver post (tweet) højst må fylde 280 tegn (før 2017 var det kun 140 tegn).

Et indlæg hedder et ”tweet”, og en følger hedder en ”tweep”. Man kan følge hinanden og gå i dialog samt like og ”retweete”, hvilket vil sige, at man tweeter en andens tweet til alle sine egne tweeps. Du behøver ikke være aktiv med tweets på Twitter, så du kan i princippet bare følge en masse, du interesserer dig for, hvilket over halvdelen af Twitterbrugerne da også gør.

Selvfede og kritiske brugere

Selvforståelsen er anderledes på Twitter, og der hersker en mere kreativ og løssluppen stemning i både egne tweets og interaktioner generelt.

Samtidig er lixtallet en del højere end på de andre medier, hvilket skaber grundlag for mere frugtbare diskussioner/tråde end på Facebook, hvor selvbeherskelsen kan være mindre og ligefrem minde om Nationen på eb.dk.

Dog er skænderier på Twitter meget almindelige, og især emner som politik, feminisme og kultur er årsag til nogle ophedede diskussioner, der sagtens kan fortsætte i flere timer.

Andre gange kan det heldigvis også være ganske underholdende, og selv brands kan gå i venlig infight.

For når vi taler om en kollektiv selvforståelse på et medie, handler det pludselig meget mere om et slags community end en social platform. Det betyder, at der uanset uoverensstemmelser altid vil være noget, som brugerne er fælles om og vil prøve at beskytte.

Så i bund og grund betragtes annoncer på Twitter som noget, der afbryder diskussionen.

Annoncer på Twitter fungerer som promoverede tweets og indgår som almindelige tweets i dit twitterfeed. De gør i princippet ikke synderlig meget væsen af sig, og du kan som på Facebook vælge at mute dem eller ligefrem blokere dem, så du slipper for at se dem igen.

Det er dog ikke helt håbløst

Med over 300 millioner brugere på verdensplan skal vi selvfølgelig ikke helt se bort fra Twitter som annoncemedie.

Men på samme måde som med al annoncering handler det om at både kende sin målgruppe og besøgstid. Twitter giver mulighed for segmentering af målgrupper og tracking samt kreative formater med fx video, GIF’er og konkurrencer.

Der findes succeshistorier for annoncering på Twitter i Danmark. Men igen: det er nogle ret snævre målgrupper, der er tale om.

Det kan typisk være annoncekampagner for podcasts, forlag, streamingtjenester, nyhedsmedier og tech-blogs, der får traction og dermed flere følgere.

Din Twitterannonce kan nemlig to ting: den kan lede brugeren direkte til din kampagnehjemmeside, men brugeren kan også følge dig, da annoncen altid har din brugerprofil som afsender.

Det betyder igen, at du i princippet allerede har forpligtet dig til at blive en del af ”Twitter-land” og forventes at bidrage med noget interessant ud over markedsføring.

Det vil sige, at annoncering på Twitter kræver en helt særlig SoMe-indsats fra dig, hvilket du skal gøre op med dig selv, om du har ressourcer til – samt om det overhovedet giver mening for dit brand.

Fordelene er der

Ud over, at du kan segmentere ret skarpt på mediet, så er der nogle andre fordele.

Hvis du er dygtig til at gå i dialog med Twitterbrugerne og generelt er god til at poste relevante tweets, der gør noget for målgruppen, kan du opbygge en god følgerskare, der kan like og retweete dine budskaber til deres egne følgere.

Og er du samtidig dygtig til at anvende relevante hashtags kan du få yderligere eksponering. Du kan læse mere om gode eksempler på, hvordan brands har lavet succesfulde kampagner på Twitter.

En anden fordel er, at din tilstedeværelse på Twitter kan være gavnlig for din SEO. Men du skal være klar over, at du generelt ikke kommer til at ramme synderligt bredt med din Twitterannoncering.

Til gengæld kan du med Twitter opbygge en tilstedeværelse, som kan gøre dit brand til en integreret del af Twitterland, hvor du kan være superrelevant i forhold til, hvad der sker i verden. Her kan du læse mere om brands tilstedeværelse på Twitter.

Så alt i alt skal du tænke dig om en ekstra gang, før du beslutter dig for at annoncere på Twitter. Gør op med dig selv, om du har de rette ressourcer og den rette relevans. Er svaret ja, så kan Conversio hjælpe dig med det.

Facts om Twitter (2019):

  • Etableret i 2006 af Jack Dorsey
  • Cirka 330 mio. brugere på verdensplan (ca. 350.000 brugere i Danmark, heraf 70.000 aktive)
  • Cirka 139 millioner daglige brugere
  • Cirka 500 millioner daglige tweets
  • Største følgerskare indehaves af sangeren Katy Perry (@katyperry) med 108 millioner følgere.
  • Populæreste dansker er tennisspilleren Caroline Wozniacki (@CaroWozniacki) med 3 mio. følgere.
Kontakt

Har du spørgsmål? Så kontakt os

Johannes Helleland
Client Director, Partner