Marketing

7 store digital marketing-tendenser i 2020

Olli Jokinen d. 16. december 2019

Indholdsfortegnelse

Nye teknologier, teknikker og konstant forandrende Google- og Facebook-algoritmer holder mange digital marketing-specialister på tæerne i kampen for at følge med de nye tendenser og forblive i toppen af gamet.

Læs med her og bliv klogere på de 7 vigtigste digital marketing-tendenser, du skal være særligt opmærksom på i 2020.

1. Augmented reality og virtual reality

Inden for de seneste år har augmented reality (AR) og virtual reality (VR) opnået stor popularitet og er blandt de største trends inden for digital marketing.

AR er særligt kendt fra spillet Pokémon GO, hvor den virkelige verden og den virtuelle verden smelter sammen via din skærm, mens VR (bogstavelig talt) giver dig briller på, så du kan træde ind i en virtuel verden.

Flere store virksomheder har allerede inkorporeret AR i deres marketing. Eksempelvis har Ikea en app, som giver dig mulighed for at visualisere, hvordan et møbel vil se ud i dit hjem, inden et eventuelt køb.

I en rapport fra Greenlight Insights bliver det desuden forudsagt, at AR vil overgå VR i popularitet i 2020, og når vi rammer 2021, vil VR ikke kunne følge med AR længere. Det giver egentlig også god mening ud, da alle har deres mobilskræm ved hånden nærmest døgnet rundt, mens VR-oplevelsen kræver ekstra udstyr for at virke.

2. Voice Search

Stemmeassistenter som Siri og Alexa er allerede vidt udbredt, og millioner af mennesker ejer deres egen version af en digital assistent i form af f.eks. Amazon Echo eller Google Home.

Comscore forudsiger, at 50 % af alle søgninger i 2020 vil være Voice Search.

Som det ses i ovenstående statistik om stemmesøgninger, så benytter 76 % af stemmeassistent-ejere sig af stemmeaktiverende søgninger mindst en gang om ugen, og brugerne er 30 gange mere tilbøjelige til at købe hos dig gennem stemmesøgninger frem for søgninger via tekst. Så er du ikke allerede i gang, er det en god idé at gøre din digitale forretning klar til stemmesøgning.

Når du går i gang med Voice Search, skal du huske at medtænke Voice Search-optimeringer i dit SEO, så dit website får muligheden for at blive læst op af stemmesøgningsudbyderen.

Vær opmærksom på følgende, når du optimerer mod stemmesøgninger:

  • Mange bruger lange sætninger med specifikke søgeord, når de søger på søgemaskiner. Brug derfor long-tail-søgeord og hele sætninger, når du optimerer mod stemmesøgning.
  • Når du implementerer stemmesøgning til dit website, skal du bruge en uformel tone. Men husk at lave hele sætninger og vær grammatisk korrekt.
  • De fleste bruger internettet til at få information til f.eks. at finde et bestemt produkt. Besvar derfor de spørgsmål, kunder kan stille til dine produkter eller services.

3. Interaktivt content

Nutidens brugere leder efter nye oplevelser, når de går online – og for mange betyder dette større interaktivitet. Faktisk søger 91 % af nutidens brugere mere visuelt og interaktivt content som fx afstemninger, undersøgelser, quizzer eller AR/VR og 360-graders videoer.

I 2020 vil content marketing fokusere på interaktivt content og dermed give folk det, de vil have, nemlig indhold, der giver værdi ved enten at underholde, undervise, hjælpe eller engagere brugeren til at foretage en handling. Værdi, der både gavner brugeren, men også dig som udbyder af det interaktive indhold.

At implementere interaktivt content kan også bringe flere goder for din digitale marketing som følgende:

  • Du skaber en mere personlig og brugerfokuseret oplevelse over for dine brugere.
  • Du øger din egen brandloyalitet.
  • Det kan deles med andre – som f.eks. en quiz som ovenstående fra Buzzfeed: ”Hvilken slags ost er du?”. Derfor kan denne form for content hjælpe med at gøre dit brand mere synligt.
  • Du kan indfange relevant data fra brugere, som kan forbedre og målrette din egen kommunikation til brugerne.

4. Chatbots

Tendensen med brugen af chatbots på websites vil fortsætte i 2020, så der kan kommunikeres med brugere på dit website, og deres spørgsmål kan blive besvaret hurtigt.

It-analysefirmaet Gartner forudså desuden i 2011, at chatbots ville blive en del af 85 % af alle dialoger mellem bruger og virksomhed i 2020.

Chatbots er meget mere end en kundeservicerobot – for chatbot-marketing bringer en del goder med sig som f.eks.:

  • De kan bruges til leadgenerering og til at konvertere brugerne på dit website til varme leads.
  • De øger brugerens engagementrate og oplevelse på dit website.
  • De styrker dit brands synlighed.
  • De giver en 24/7 online kundeservice, så du kan bruge dine ressourcer på andre områder i din virksomhed – og samtidig øge kundeservicen.

En undersøgelse viser desuden, at chatbots er 4 gange så effektive til at sælge produkter, end sælgere online er.

5.Optimering mod featured snippets

Du har måske hørt om zero-click-resultaterne i Google, hvor Google automatisk giver svaret på et spørgsmål i form af en såkaldt  featured snippet, som er i position #0 – hvilket vil sige en placering over det øverste organiske søgeresultat. Her vil Google automatisk besvare spørgsmål som f.eks. ”Hvordan koger man æg”, som det ses i det nedenstående billede.

Svaret på spørgsmålet er et svar, Google selv genererer som en featured snippet på baggrund af brugernes interaktion med den gældende landingsside.

Ifølge Jumpshot er 61,8 % af søgeresultaterne (SERP) i Google nu zero-click-resultater, og derfor bliver flere og flere keywords mindre indbringende. Hav dette med i overvejelserne, når din virksomhed forbereder den fremtidige digitale marketing.

6. Personalisering

2020 kommer til at være året for personaliseret marketing. Den traditionelle måde at reklamere på er blevet mindre effektiv, da mange helst vil undgå reklamer i hverdagen. I en undersøgelse lavet af Forbes med 1000 personer nævnte 90 %, at de foretrækker personalisering.

Personalisering dækker over flere områder, fx tilpasset indhold til brugere på baggrund af brugeradfærd, produktinteresser, købshistorik eller lignende. Personalisering fremmer din virksomheds loyalitet og giver en mere personlig oplevelse for brugeren.

Når din virksomhed foretager e-mail marketing, er der også rig mulighed for personalisering. Personaliserede e-mails fra en segmenteret liste performer bedre end generiske e-mails, som er sent til en lang liste af forskellige personer.

Personaliserede e-mailkampagner har desuden en 29 % højere e-mail åbningsrate og 41 % højere click-through rate.

7. Video content

Kunder er vilde med video content og visuel storytelling og vil hellere se en video på dit website end at skulle læse en lang tekst.

Video content kan bruges til marketing som et innovativt værktøj til at hjælpe virksomheder med at skabe værdifuld content og levere skræddersyede budskaber til deres kunder.

Ifølge en HubSpot-undersøgelse med over 3000 forbrugere vil 56 % af alle brugere på internettet i alderen 25-34 år gerne se mere video content fra de brands, de interesserer sig for.

Der findes flere fordele ved at investere i video content, og måske kan især de nedenstående overbevise dig om at begynde i dag:

  • Video content er nemt at huske, da det visuelle fremfor tekstbaseret content lagres bedre i vores hukommelse. Når kunder husker dit video content, husker de også din virksomhed, hvilket kan skabe flere leads og mere salg.
  • Video content kan også booste din SEO, for når mennesker ser og deler dine videoer, vil din CTR på dit website blive øget. Derudover kan videoer også forbedre din konverteringsrate, da 39 % af brugerne ifølge HubSpot vil tage kontakt til en sælger efter at have set en branded video.

 

Har du brug for hjælp til at forberede din digitale marketing i 2020? Så er du velkommen til at kontakte os her hos Conversio. Vi har et stærkt team af digital marketing-specialister, der med glæde vil hjælpe dig. Ring til os på 70 666 500 eller skriv en mail på [email protected].

FAQ for dette blogindlæg

Hvorfor skal jeg læse dette blogindlæg?

Fordi du gerne vil vide mere om de seneste trends inden for marketing.

Hvem er dette blogindlæg relevant for?

For marketers og virksomheder, der ønsker at holde sig opdaterede.

Hvor langt er dette blogindlæg?

1188 ord - ca. 7. minutters læsning.

Hvad er de mest centrale emner i dette blogindlæg?

Voice search, Augmented Reality og Virtual Reality, Video Content, Chatbots, Snippets, Personalisering.
Senior Communications Advisor
Olli Jokinen
Olli er Conversios ekspert indenfor digital kommunikation og branding.
[email protected]

Gemmer din virksomhed også på et uforløst potentiale?

Giv os lidt indsigt, så kommer vi med et bud på en strategi til dine behov. Kontakt os herunder for at høre mere.
Anders Tjørnelund
CEO, Partner

Bliv ringet op