5 tips til Google Shopping, der giver dig resultater i 2018
Google Shopping kan gøre underværker for din eksponering, og med den rette opsætning kan konverteringen på dine Google Shopping-annoncer bringes helt til tops. Herunder giver vi dig to mini-guides samt “do’s and don’ts” til din Google Shopping. Læs med og gør lynhurtigt dine annoncer skarpere.
Hvad er Google Shopping?
Google Shopping er de annoncer, som vises i højre side, øverst eller nederst i Googles søgemaskine. Du kan få vist både din almindelige Google Ads-annonce samtidig, at du får vist din Shopping-annonce.
Det betyder altså, at du med Google Shopping kan annoncere to gange på samme side for det samme produkt – og dermed give dig muligheden for at udnytte det fulde annonceringspotentiale for dine produkter.
Hvordan fungerer Google Shopping?
Google Shopping fungerer ved, at du uploader et produktfeed i Google Merchant Center. Et produktfeed er en fil med alle dine produkter, som man kan kalde et varekatalog for alle dine varer.
Google Merchant er det program, hvor du skal uploade dit produktfeed for at få vist Shopping annoncer. Google læser dagligt dit produktfeed, så det opdateres automatisk – det eneste, du skal gøre, er at optimere det, man kender det fra almindelige Google Ads-annoncer.
TIP 1: Optimér dit produkt
Under optimeringen er det vigtigt, at du især er opmærksom på dine TITLER.
Herunder kan du se, hvordan man skal navngive sine Google Shopping Produkter. Titlerne er den parameter, som Google kigger mest på, når de skal vurdere dine annoncer, og det er derfor vigtigt, at det er skrevet korrekt. Her viser vi, hvordan man skal navngive efter forskellige attributter.
Sørg for at gøre hver titel er unik ved at tilføje forskellige typer af attributter såsom størrelse og farve. Den grundlæggende titelstruktur er som følger: Brand + Produkttype + Attributter.
Strukturen vil dog variere efter kategori, men titlerne er uanset hvad dét, som påvirker antallet af visninger mest!
Under optimeringen er det også vigtigt, at der er fokus på dine BESKRIVELSER.
Beskrivelsen af produktet skal have tilstrækkelig produktinformation, da en fyldestgørende beskrivelse kan hjælpe med at forbedre Google Shopping-annoncernes kvalitet, placering og synlighed.
Hvis din beskrivelse har søgeord, der er meningsfulde for brugeren, vil der være større sandsynlighed for, at den bliver vist i søgeresultater og under søgeforespørgsel. Man kan korte det ned og sige: ”Jo bedre beskrivelser, jo flere salg”.
ANBEFALINGER
• Inkluder det vigtigste indhold i titlen. Alt andet skal være i beskrivelsen.
• Brug op til 5.000 tegn for at optimere søgerelevans. Selvom beskrivelsen ikke bliver vist i de fleste annonceformater, bliver den stadigvæk indekseret til søgning.
• Gode beskrivelser benytter al relevant tekst fra forhandlerens hjemmeside – inklusiv de vigtigste salgsargumenter (key selling points), attributters navne og værdier. Indholdet vil hjælpe med at matche specifikke søgninger foretaget af forbrugere, der ved, hvad de vil købe.
UNDGÅ
• “Keyword Stuffing” som taktik i dine beskrivelser. Korte, søgeordsrige beskrivelser er mere effektive end længere beskrivelser, der er fyldt med irrelevant indhold.
TIP 2: Best Practices
Det er vigtigt, at du også har fokus på opsætningen af dine BILLEDER.
Billedkvaliteten spiller en rolle i et produkts quality score. Dette
bliver i stigende grad vigtigt, da titler på mobilen kan blive betydeligt
afkortet eller slet ikke vist.
ANBEFALINGER
• Høj opløsning, klare billeder med hvid baggrund
• Præcist match med annonceproduktet (inklusiv farve)
UNDGÅ
• Flere forskellige produkter på det samme billede
• Overfyldt baggrund
• Midlertidige billeder
• Tekst, logoer, vandmærker eller kampagner
Derudover er PRODUKTKATEGORI en vigtig attribut til dine Google Shopping-annoncer.
Google Produktkategori benyttes til at klassificere produkter, så de matcher en søgeforespørgsel. Benyt Google Taxonomy (Excelfilen kan hentes på Google) til at kategorisere dine produkter med præcision.
Vær sikker på, at det er den korrekte kategorirække; GPC Taxonomy, der er brugt i datafeedet. Mange items bliver kategoriseret forkert, hvilket kan betyde, at Google suspenderer din Merchant-konto.
I det tilfælde får du ikke vist dine Shopping kampagner, og det er derfor meget vigtigt, at dette bliver gjort korrekt!
TIP 3: Indhold
For at få det optimale ud af din Google Shopping anbefaler vi, at dit produktfeed altid indeholder:
- ID – Dit produkts unikke nummer
- Titel – Navnet på dit produkt
- Brand – Navnet på det brand, du sælger
- Beskrivelse – En beskrivelse af produktet
- Billede (Link) – Billede af produktet med link
- Link til produktsiden – Direkte link til produktet
- Pris – Den korrekte pris på produktet
- Lagerstatus – Hvorvidt varen er på lager
- Varestatus – Om varen er ny, brugt etc.
- GTIN – EAN Nummer
- Produktkategori – Obligatorisk for Tøj og Tilbehør, Medier og Software
TIP 4: Do’s
Det starter alt sammen med produktdata i høj kvalitet. Følg disse tips til at optimere dit produkt og opnå succes for dine Shopping kampagner.
- Gennemgå din kunderejse fra Shopping-annonce til check-out og identificér muligheder, som vil skabe en bedre købsoplevelse. Det kan være forbedringer til dit content, produktbeskrivelser, landingsside og check-out-proces.
Hvorfor: Besøgende er mere tilbøjelige til at købe, hvis de hurtigt kan finde det, de skal bruge, anvende fyldestgørende content til at træffe deres beslutninger på et informeret grundlag og til sidst gennemføre købet i meget få trin. - Prioritér dine ressourcer strategisk mod dine mest værdifulde produkter og sørg for at forsyne dem med fyldestgørende produktdata. Sørg også for at nedbringe kritiske mangler ved de produkter.
Hvorfor: At fokusere på dine bedstsælgende produkter har størst indvirkning på din performance. - Inkludér vigtige fordele i titlen; såsom stærke brands, aldersgruppe, køn, størrelse, farve, størrelsestype (plus size, petite, ventetøj…) eller tilpasningsmuligheder.
Hvorfor: At forsyne dine besøgende med relevante informationer skaber bedre match med søgeforespørgsler og løfter performance. - Front-load produkttitler med vigtige fordele, som ikke kan ses på billedet.
Hvorfor: Produkttitler indstilles i de fleste annonceformater til at vise det mest relevante og tiltalende content i begyndelsen af titlen, for at informere de søgende før de klikker ind på din side. - Bevar up-to-date tilgængelighed og priser, inklusiv moms og fragt, ved hjælp af automatiseret feed (automated feed delivery) og/eller content API.
Hvorfor: Besøgende vil hurtigt forlade din side, hvis de ikke kan se den pris eller tilgængelighed, de forventer. Mismatches vil resultere i afslag. - Forsyn annoncen med de mest detaljerede produktværdier, du har (eksempel: Tøj > Overtøj > Jakker og blazere > Denimjakker) og forsyn Google produktværdier, som er mindst 2-3 niveauer dyb.
Hvorfor: Kategorisering af dine produkter vil forbedre din søgerelevans og give dine Shopping-kampagner en god struktur. - Anvend produktlandingssider, som viser den samme produktvariant (farve, størrelse osv.) som den tilsvarende annonce.
Hvorfor: Det er en frustrerende oplevelse for besøgende, især på mobilen, når de skal vælge produktvariant på din produktlandingsside efter, de har valgt varianten i din Shopping-annonce. - Tilføj billeder i den bedste opløsning, du har mulighed for.
Hvorfor: Produkter med højkvalitetsbilleder er mere tilbøjelige til at blive vist i relevante søgeforespørgsler og vil fange de søgendes opmærksomhed – især i dag på vores højopløsnings-smartphones - Brug de muligheder, der er for at differentiere dine annoncer, til din fordel – ved hjælp af eksempelvis produktbedømmelser, købsanmeldelser og tillidsscore (Eks. Trustpilot).
Hvorfor: Fremhævning af dine unikke træk og værdibedømmelser kan adskille dine Shopping-annoncer fra konkurrenternes. - Afprøv forskellige optimeringsteknikker for at identificere de, der er mest effektive for dine produkter og målgruppe. Prøv eksempelvis at tilføje farve til dine produkttitler for blikfang, og mål forskellen i dine performance nøgle-faktorer.
Hvorfor: Hver en virksomhed er unik. Afprøv forskellige taktikker for at finde dét, der driver resultaterne for dig.
TIP 5: Don’ts
Der er også nogle helt centrale ting, som du skal undgå, hvis du vil udnytte dit fulde Shopping-potentiale.
- Nøgleords-volapyk eller overoptimering af dine produkttitler ved brug af synonymer eller søgeforespørgselselementer, som ikke matcher din produktlandingsside.
Hvorfor: Besøgende forventer, at dine Shopping-annoncebeskrivelser passer til dine landingssider. Enhver type forskel kan give en dårlig købsoplevelse og øge afvisningsraten. - Inkludering af rabatkoder i produktværdierne (Hverdagskjole > LBD > Sommerkjole > Mors Dags gaver > Udsalg 50%).
Hvorfor: Ansvarlig kategorisering af dine produkter forbedrer din produktrelevans, forhindrer afvisninger og skaber god struktur i dine Shopping-annoncer. - Anvendelse af samme produkttitel til flere produkter i dit feed.
Hvorfor: Unikke detaljer og fordele, som differentierer dine produkter, vil hjælpe søgende med at finde det, de leder efter. - Anvendelse af billeder, der indeholder markedsføringslogoer eller -tryk.
Hvorfor: Et professionelt højkvalitetsbillede vil fange de søgendes interesse. - Ændring af titlen på farverne i din produkttitel (eksempelvis ”Nattehimmel” til ”Mørkeblå”).
Hvorfor: Besøgende kan blive forvirret over, at din Shopping-annonce viser en anden farve end din produktlandingsside.
Skulle du stå tilbage med flere spørgsmål, er vi som altid til at fange på +45 70 666 500 og [email protected]
Har du spørgsmål til digital marketing?
Du er altid velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål vdr. digital marketing.
